KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA W PROFILAKTYCE, KOMPENSACJI I KOREKCJI
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF1K-kepkk-III-sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA W PROFILAKTYCE, KOMPENSACJI I KOREKCJI |
Jednostka: | Wydział Wychowania Fizycznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami kinezjologii edukacyjnej oraz jej zastosowaniami w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Obejmuje m.in. rolę emocji w procesie uczenia się, koncepcję lateralizacji wg. P. Dennisona, wg. Violetty Florkiewicz, wg. Rogera Sperry. Przedmiot kładzie nacisk na rozwój umiejętności praktycznych, takich jak stosowanie relaksacyjnych "przerw" oraz integracja psychofizyczna w celu poprawy zdolności uczenia się i funkcjonowania na co dzień. Przedstawione będą również zagadnienia z zakresu neuroedukacji. |
Pełny opis: |
1. Podstawy neuroedukacji (Jak działa mózg? Dlaczego nauczyciele wiedzą więcej od uczniów? Czego chcą/nie chcą uczyć się mózgi? Determinizm a konektom. Neurostandarty). 2. Podstawy Kinezjologii Edukacyjnej w profilaktyce, kompensacji i korekcji. 3. Profil lateralizacji wg. koncepcji Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w profilaktyce. 4. Obrazkowy Profil dominacji wg. Violetty Florkiewicz. 5. Test dominującej półkuli mózgowej wg . Roger Sperry. 6. „Przerwy” relaksacyjne – dziesięć rad dla praktyków. 7. Emocje jako fundament uczenia się w szkole i w domu - Koncepcja Paula Macleana. 8. Leniwa ósemka - narzędzie na lepszy dostęp do obu półkul mózgowych. |
Literatura: |
● Chojak M.: Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka: fakty i mity. Wydanie pierwsze, Difin, Warszawa, 2019. ● Dennison P., Dennison G.: Gimnastyka mózgu : program kinezjologii edukacyjnej dr. Paula E. Dennisona i Gail Dennison: zbiór ćwiczeń. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa, 2001. ● Dennison P., Dennison G.: Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa, 2003. ● Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: (podstawy kinezjologii edukacyjnej), Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów: "Medyk", Warszawa, 1998. ● Koneberg L., Förder G.: Kinezjologia dla dzieci. [tł. Joanna Wodzikowska], Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2009. ● Kulmatycki L.: Praktyczne techniki antystresowe dla dzieci i młodzieży. Ćwiczenia relaksacyjne. Promo-Lider, Warszawa, 1995. ● Nikodemska H.: Kinezjologia edukacyjna - fenomen skuteczności. Wydawnictwo Continuo, Wrocław, 2011. ● Zwoleńska J.(red.): Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego. Kined, Warszawa, 2004. ● Zwoleńska J.: Radosna kinezjologia. Kined, Warszawa, 2005 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy W01 Zna podstawowe metody i techniki oceny stanu zdrowia fizycznego i motorycznego człowieka. W02 Zna psychologiczne podłoże procesu uczenia się, mechanizmy funkcjonowania sfery poznawczej, sposoby diagnozowania oraz sposoby stymulowania oraz potrafi zintegrować tę wiedzę z pedagogicznymi zasadami i metodami nauczania. Rozróżnia trudności w uczeniu się. W zakresie umiejętności U01 Potrafi dostosować sposób komunikowania się do poziomu rozwoju psychicznego i społecznego jednostki i grupy. U02 Potrafi przeprowadzić diagnozę w zakresie umożliwiającym ukierunkowanie działań kompensacyjno-korekcyjnych stosownie do potrzeb indywidulanych i grupowych. W zakresie kompetencji społecznych K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji. K02 Okazuje szacunek uczestnikom zajęć, jest przekonany, że najważniejsze jest ich dobro. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego wiedzę, oraz indywidualne przeprowadzenie diagnostyki z zakresu lateralizacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cholewa | |
Prowadzący grup: | Joanna Cholewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.