Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA W PROFILAKTYCE, KOMPENSACJI I KOREKCJI

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF1K-kepkk-III-sem
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA W PROFILAKTYCE, KOMPENSACJI I KOREKCJI
Jednostka: Wydział Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami kinezjologii edukacyjnej oraz jej zastosowaniami w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Obejmuje m.in. rolę emocji w procesie uczenia się, koncepcję lateralizacji wg. P. Dennisona, wg. Violetty Florkiewicz, wg. Rogera Sperry. Przedmiot kładzie nacisk na rozwój umiejętności praktycznych, takich jak stosowanie relaksacyjnych "przerw" oraz integracja psychofizyczna w celu poprawy zdolności uczenia się i funkcjonowania na co dzień. Przedstawione będą również zagadnienia z zakresu neuroedukacji.

Pełny opis:

1. Podstawy neuroedukacji (Jak działa mózg? Dlaczego nauczyciele wiedzą więcej od uczniów? Czego chcą/nie chcą uczyć się mózgi? Determinizm a konektom. Neurostandarty).

2. Podstawy Kinezjologii Edukacyjnej w profilaktyce, kompensacji i korekcji.

3. Profil lateralizacji wg. koncepcji Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w profilaktyce.

4. Obrazkowy Profil dominacji wg. Violetty Florkiewicz.

5. Test dominującej półkuli mózgowej wg . Roger Sperry.

6. „Przerwy” relaksacyjne – dziesięć rad dla praktyków.

7. Emocje jako fundament uczenia się w szkole i w domu - Koncepcja Paula Macleana.

8. Leniwa ósemka - narzędzie na lepszy dostęp do obu półkul mózgowych.

Literatura:

● Chojak M.: Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka: fakty i mity. Wydanie pierwsze, Difin, Warszawa, 2019.

● Dennison P., Dennison G.: Gimnastyka mózgu : program kinezjologii edukacyjnej dr. Paula E. Dennisona i Gail Dennison: zbiór ćwiczeń. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa, 2001.

● Dennison P., Dennison G.: Kinezjologia edukacyjna dla dzieci: podstawowy podręcznik kinezjologii edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli. Międzynarodowy Instytut NeuroKinezjologii Rozwoju Ruchowego i Integracji Odruchów, Warszawa, 2003.

● Hannaford C.: Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł: (podstawy kinezjologii edukacyjnej), Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów: "Medyk", Warszawa, 1998.

● Koneberg L., Förder G.: Kinezjologia dla dzieci. [tł. Joanna Wodzikowska], Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2009.

● Kulmatycki L.: Praktyczne techniki antystresowe dla dzieci i młodzieży. Ćwiczenia relaksacyjne. Promo-Lider, Warszawa, 1995.

● Nikodemska H.: Kinezjologia edukacyjna - fenomen skuteczności. Wydawnictwo Continuo, Wrocław, 2011.

● Zwoleńska J.(red.): Twórcza kinezjologia w praktyce: propozycje dla każdego. Kined, Warszawa, 2004.

● Zwoleńska J.: Radosna kinezjologia. Kined, Warszawa, 2005

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

W01 Zna podstawowe metody i techniki oceny stanu zdrowia fizycznego i motorycznego człowieka.

W02 Zna psychologiczne podłoże procesu uczenia się, mechanizmy funkcjonowania sfery poznawczej, sposoby diagnozowania oraz sposoby stymulowania oraz potrafi zintegrować tę wiedzę z pedagogicznymi zasadami i metodami nauczania. Rozróżnia trudności w uczeniu się.

W zakresie umiejętności

U01 Potrafi dostosować sposób komunikowania się do poziomu rozwoju psychicznego i społecznego jednostki i grupy.

U02 Potrafi przeprowadzić diagnozę w zakresie umożliwiającym ukierunkowanie działań kompensacyjno-korekcyjnych stosownie do potrzeb indywidulanych i grupowych.

W zakresie kompetencji społecznych

K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji.

K02 Okazuje szacunek uczestnikom zajęć, jest przekonany, że najważniejsze jest ich dobro.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego wiedzę, oraz indywidualne przeprowadzenie diagnostyki z zakresu lateralizacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cholewa
Prowadzący grup: Joanna Cholewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)