Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF2-wfs-II-sem
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNE
Jednostka: Wydział Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia
wykłady

Pełny opis:

Wykład:

1. Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej -terminologia, klasyfikacje, etiopatogeneza niepełnosprawności (intelektualnej, wzroku, słuchu)

2. Kompensacja zmysłowa-wybrane zagadnienia

3.Specyfika metodologii w badaniach osób z niepełnosprawnością. Ocena rozwoju fizycznego i motoryczny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością zmysłowa lub/i intelektualną.

4. Geneza , historia i ewolucja Programu Olimpiad Specjalnych -Igrzyska olimpiad specjalnych

5. Geneza, historia programu ruchu paraolimpijskiego, charakterystyka dyscyplin sportowych w grupie B.

6. Zaburzenia przetwarzania dźwięku -niedosłuch centralny a Głuchota 7. Geneza , historia i ewolucja Deaflympics.

Ćwiczenia:

1. Biomedyczne uwarunkowanie niepełnosprawności sensorycznej i intelektualnej.

2. Rozwój fizyczny i motoryczny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością zmysłową ( wzrok, słuch) lub/i intelektualną.

2. Cechy charakterystyczne lekcji WF w kształceniu specjalnym (niepełnosprawność intelektualna, niewidomi, niesłyszący)

3. Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w organizacji lekcji wychowania fizycznego dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i z dysfunkcjami zmysłowymi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gawlik K, Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących. AWF, Katowice 2004.

2. Gawlik K, Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. AWF, Katowice 2004.

3. Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.

4. Knill M., Knill Ch. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997.

5. Tkaczyk G., Serafin T. (red.): Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. MEN, Warszawa 2001.

6. Zwierzchowska A., Gawlik K. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej. AWF, Katowice 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Buryn U. i wsp. Mój uczeń nie słyszy. MEN, Warszawa 2001.

2. Gawlik K. Wpływ dysfunkcji narządu wzroku na wybrane aspekty rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci i młodzieży. AWF, Katowice 2008.

3. Zwierzchowska A. Głuchota a uwarunkowania rozwoju morfofunkcjonalnego i motorycznego dzieci i młodzieży. AWF, Katowice 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W04 Zna wyniki badań dotyczące zachowań prozdrowotnych i stylu życia różnych grup społecznych, w tym aktywności fizycznej młodzieży szkolnej i osób niepełnosprawnych.

W05 Zna sposoby planowania procesu dydaktycznego w kontekście dziecka niepełnosprawnego. Zna zalecenia organizacyjne i metodyczne dotyczące prowadzenia zajęć ruchowych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością sensoryczną i intelektualną.

W06 Zna metody diagnozowania efektów dydaktyczno-wychowawczych lekcji wychowania fizycznego oraz poziomu aktywności ruchowej w lekcji z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi pomiarowych Zna specyfikę metodologii badań osób z niepełnosprawnością.

Umiejętności:

U01 Potrafi opracować zajęcia ruchowe z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością sensoryczna i intelektualną. Potrafi diagnozować i projektować programy usprawniania ruchowego w zależności od dysfunkcji sensomotorycznej.

U02 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze odnoszące się do procesu edukacji osób z niepełnosprawnością.

Kompetencje społeczne:

K01 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego, Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności.

K02 Jest przekonany o konieczności zaspokajania indywidualnych potrzeb emocjonalnych, rozwojowych i sprawnościowych w zajęciach z młodzieżą i osobami z niepełnosprawnością.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów uczenia się: np. pisemne prace zaliczeniowe, egzaminy, obserwacja studentów i ocena ich umiejętności praktycznych. Kryteria oceny efektów uczenia się:

2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się (punktacja poniżej 50 %)

3,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym (51 do 60 % )

3,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym plus (61 do 70 %)

4,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym (71 do 80 %)

4,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym plus (81 do 90 %)

5,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym (91 do 100 %)

Praktyki zawodowe:

1. uczestnictwo studenta jako wolontariusz podczas zawodów sportowych , rekreacyjnych /innych formach dedykowanych osobom z niepełnosprawnością (umowa wolontariacka pomiędzy studentem a organizacją , stowarzyszeniem itp.)

2. aktywność dodatkowa studenta - współuczestniczenie w projektowaniu / organizacji zawodów sportowych dla dzieci/młodzieży/ dorosłych z niepełnosprawnością realizowanych w ramach zajęć w AWF Katowice.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska
Prowadzący grup: Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Celebańska, Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska
Prowadzący grup: Eliza Gaweł, Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Krupa, Barbara Rosołek, Bartłomiej Szreniawa, Anna Zwierzchowska
Prowadzący grup: Bartłomiej Szreniawa, Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykłady, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Rosołek, Anna Zwierzchowska
Prowadzący grup: Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Walaszczyk-Iskra, Anna Zwierzchowska
Prowadzący grup: Anna Walaszczyk-Iskra, Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykłady, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zwierzchowska
Prowadzący grup: Anna Zwierzchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-6 (2024-12-18)