WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF2-wfs-II-sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | WYCHOWANIE FIZYCZNE SPECJALNE |
Jednostka: | Wydział Wychowania Fizycznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej -terminologia, klasyfikacje, etiopatogeneza niepełnosprawności (intelektualnej, wzroku, słuchu) 2. Kompensacja zmysłowa-wybrane zagadnienia 3.Specyfika metodologii w badaniach osób z niepełnosprawnością. Ocena rozwoju fizycznego i motoryczny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością zmysłowa lub/i intelektualną. 4. Geneza , historia i ewolucja Programu Olimpiad Specjalnych -Igrzyska olimpiad specjalnych 5. Geneza, historia programu ruchu paraolimpijskiego, charakterystyka dyscyplin sportowych w grupie B. 6. Zaburzenia przetwarzania dźwięku -niedosłuch centralny a Głuchota 7. Geneza , historia i ewolucja Deaflympics. Ćwiczenia: 1. Biomedyczne uwarunkowanie niepełnosprawności sensorycznej i intelektualnej. 2. Rozwój fizyczny i motoryczny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością zmysłową ( wzrok, słuch) lub/i intelektualną. 2. Cechy charakterystyczne lekcji WF w kształceniu specjalnym (niepełnosprawność intelektualna, niewidomi, niesłyszący) 3. Metody, formy i środki dydaktyczne stosowane w organizacji lekcji wychowania fizycznego dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i z dysfunkcjami zmysłowymi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gawlik K, Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących. AWF, Katowice 2004. 2. Gawlik K, Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. AWF, Katowice 2004. 3. Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2000. 4. Knill M., Knill Ch. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997. 5. Tkaczyk G., Serafin T. (red.): Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. MEN, Warszawa 2001. 6. Zwierzchowska A., Gawlik K. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej. AWF, Katowice 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Buryn U. i wsp. Mój uczeń nie słyszy. MEN, Warszawa 2001. 2. Gawlik K. Wpływ dysfunkcji narządu wzroku na wybrane aspekty rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci i młodzieży. AWF, Katowice 2008. 3. Zwierzchowska A. Głuchota a uwarunkowania rozwoju morfofunkcjonalnego i motorycznego dzieci i młodzieży. AWF, Katowice 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W04 Zna wyniki badań dotyczące zachowań prozdrowotnych i stylu życia różnych grup społecznych, w tym aktywności fizycznej młodzieży szkolnej i osób niepełnosprawnych. W05 Zna sposoby planowania procesu dydaktycznego w kontekście dziecka niepełnosprawnego. Zna zalecenia organizacyjne i metodyczne dotyczące prowadzenia zajęć ruchowych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością sensoryczną i intelektualną. W06 Zna metody diagnozowania efektów dydaktyczno-wychowawczych lekcji wychowania fizycznego oraz poziomu aktywności ruchowej w lekcji z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi pomiarowych Zna specyfikę metodologii badań osób z niepełnosprawnością. Umiejętności: U01 Potrafi opracować zajęcia ruchowe z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością sensoryczna i intelektualną. Potrafi diagnozować i projektować programy usprawniania ruchowego w zależności od dysfunkcji sensomotorycznej. U02 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze odnoszące się do procesu edukacji osób z niepełnosprawnością. Kompetencje społeczne: K01 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego, Rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności. K02 Jest przekonany o konieczności zaspokajania indywidualnych potrzeb emocjonalnych, rozwojowych i sprawnościowych w zajęciach z młodzieżą i osobami z niepełnosprawnością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów uczenia się: np. pisemne prace zaliczeniowe, egzaminy, obserwacja studentów i ocena ich umiejętności praktycznych. Kryteria oceny efektów uczenia się: 2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się (punktacja poniżej 50 %) 3,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym (51 do 60 % ) 3,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym plus (61 do 70 %) 4,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym (71 do 80 %) 4,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym plus (81 do 90 %) 5,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym (91 do 100 %) |
Praktyki zawodowe: |
1. uczestnictwo studenta jako wolontariusz podczas zawodów sportowych , rekreacyjnych /innych formach dedykowanych osobom z niepełnosprawnością (umowa wolontariacka pomiędzy studentem a organizacją , stowarzyszeniem itp.) 2. aktywność dodatkowa studenta - współuczestniczenie w projektowaniu / organizacji zawodów sportowych dla dzieci/młodzieży/ dorosłych z niepełnosprawnością realizowanych w ramach zajęć w AWF Katowice. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Celebańska, Joanna Cholewa, Anna Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Eliza Gaweł, Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Krupa, Barbara Rosołek, Bartłomiej Szreniawa, Anna Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Szreniawa, Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykłady, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Rosołek, Anna Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Walaszczyk-Iskra, Anna Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Anna Walaszczyk-Iskra, Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykłady, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Zwierzchowska | |
Prowadzący grup: | Anna Zwierzchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.