METODYKA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | S1-mwf-3sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | METODYKA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO |
Jednostka: | Wydział Wychowania Fizycznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Cele wychowania fizycznego. Podstawa programowa z wychowania fizycznego. Środki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i treningu sportowego. Systematyka ćwiczeń w zajęciach ruchowych. Tok i zasady budowy lekcji wychowania fizycznego. Rozwój psychofizyczny uczniów |
Pełny opis: |
Treści programowe – ćwiczenia Współczesne cele wychowania fizycznego. (naczelny, kierunkowe, instrumentalne, etapowe, operacyjne). Podstawa programowa z wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej. Materialne warunki i środki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i treningu sportowego (obiekty, urządzenia typowe i nietypowe; przyrządy konwencjonalne i niekonwencjonalne; środki dydaktyczne do przekazu informacji). Pojęcia, klasyfikacja. Systematyka ćwiczeń w zajęciach ruchowych: porządkowe, kształtujące, użytkowo - sportowe, rozrywkowe, uspokajające – rodzaje, cele, zakres stosowalności; przykłady i zapis ćwiczeń. Tworzenie i przekształcanie form ustawień. Rozwój psychofizyczny i motoryczny na różnych etapach edukacji. Lekcja wychowania fizycznego i trening sportowy jako podstawowa forma pracy nauczyciela wychowania fizycznego i trenera. Tok lekcji i zasady budowy lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego (wszechstronności, zmienności pracy, stopniowego natężenia wysiłku). Elementy organizacji lekcji wf. Formy org. prowadzenia zajęć (praca w zespołach -tryb zmienny i równoległy, frontalna, tor przeszkód) Konspekt jako szczegółowy plan lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego; zasady opracowania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Górna-Łukasik K., Garbaciak W.: Szkolne wychowanie fizyczne. AWF, Katowice 2012. 2. Podstawa programowa z wychowania fizycznego. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356 http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001679 https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podsta4.pdf 3. Strzyżewski S.: Proces kształcenia i wychowania fizycznego w kulturze fizycznej. WSiP, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Bronikowski M.: Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. AWF, Poznań 2012. 2. Edukacja fizyczna w nowej szkole. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Pod red. Tadeusz Maszczaka. AWF, Warszawa 2007. 3. Karkosz K.: Gimnastyka w szkole. AWF, Katowice 2005. 4. Madejski E., Węglarz J.: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. 5. Tomik R.: Działalność uczniowskich klubów sportowych. AWF, Katowice 2006. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy - student zna i rozumie: Współczesne cele wychowania fizycznego jako wyraz potrzeb indywidualnych i społecznych wychowanka. Podstawę programową z wychowania fizycznego dla wszystkich etapów edukacji. Rozwój psychofizyczny i motoryczny dzieci i młodzieży. Podstawowe zasady rozwijania zdolności motorycznych. Uwarunkowania skuteczności nauczania umiejętności w zakresie technik i taktyk sportowych na lekcji wychowania fizycznego i w treningu sportowym. Organizację sportu szkolnego. Materialne warunki i środki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i treningu sportowego. Systematykę ćwiczeń dla potrzeb toku lekcyjnego i w treningu sportowym. Zasady planowania lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego w postaci konspektu. W zakresie umiejętności – student potrafi: Zaprojektować propozycje niekonwencjonalnych środków dydaktycznych do lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego. Planować szczegółowo lekcję wychowania fizycznego i treningu sportowego przestrzegając toku i zasad jej budowy. W zakresie kompetencji społecznych – student jest gotów do: Samooceny własnych kompetencji w zakresie planowania lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego. Zdolny do świadomej współpracy w zespole i odpowiedzialny za swój działania i zachowanie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne w formie opisowej z treści programowych (wymagane jest od studenta zaliczenie wszystkich treści przedstawionych w efektach kształcenia w zakresie wiedzy) Zaliczenie prac metodycznych (w 50% praca studenta wykonywana jest na ćwiczeniach z pomocą nauczyciela), wymagane jest od studenta zaliczenie wszystkich prac metodycznych (na zal) określonych w efektach kształcenia dotyczących umiejętności: projekt niekonwencjonalnych środków dydaktycznych (praca samodzielna), konspekt lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego (praca samodzielna). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiesław Garbaciak, Mateusz Ziemba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Garbaciak, Krzysztof Skalik, Bartłomiej Szreniawa, Mateusz Ziemba | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Garbaciak, Krzysztof Skalik, Bartłomiej Szreniawa, Mateusz Ziemba | |
Prowadzący grup: | Mateusz Ziemba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Garbaciak, Bartłomiej Szreniawa, Mateusz Ziemba | |
Prowadzący grup: | Wiesław Garbaciak, Bartłomiej Szreniawa, Mateusz Ziemba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Szreniawa | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Szreniawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Garbaciak, Dorota Groffik, Beata Juras | |
Prowadzący grup: | Wiesław Garbaciak, Beata Juras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Garbaciak, Dorota Groffik | |
Prowadzący grup: | Wiesław Garbaciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Groffik, Beata Juras | |
Prowadzący grup: | Dorota Groffik, Beata Juras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
|
Skrócony opis: |
Cele wychowania fizycznego. Podstawa programowa z wychowania fizycznego. Środki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i treningu sportowego. Systematyka ćwiczeń w zajęciach ruchowych. Tok i zasady budowy lekcji wychowania fizycznego. Rozwój psychofizyczny uczniów |
|
Pełny opis: |
reści programowe – ćwiczenia Współczesne cele wychowania fizycznego. (naczelny, kierunkowe, instrumentalne, etapowe, operacyjne). Podstawa programowa z wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej. Materialne warunki i środki do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i treningu sportowego (obiekty, urządzenia typowe i nietypowe; przyrządy konwencjonalne i niekonwencjonalne; środki dydaktyczne do przekazu informacji). Pojęcia, klasyfikacja. Systematyka ćwiczeń w zajęciach ruchowych: porządkowe, kształtujące, użytkowo - sportowe, rozrywkowe, uspokajające – rodzaje, cele, zakres stosowalności; przykłady i zapis ćwiczeń. Tworzenie i przekształcanie form ustawień. Rozwój psychofizyczny i motoryczny na różnych etapach edukacji. Lekcja wychowania fizycznego i trening sportowy jako podstawowa forma pracy nauczyciela wychowania fizycznego i trenera. Tok lekcji i zasady budowy lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego (wszechstronności, zmienności pracy, stopniowego natężenia wysiłku). Elementy organizacji lekcji wf. Formy org. prowadzenia zajęć (praca w zespołach -tryb zmienny i równoległy, frontalna, tor przeszkód) Konspekt jako szczegółowy plan lekcji wychowania fizycznego i treningu sportowego; zasady opracowania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Górna-Łukasik K., Garbaciak W.: Szkolne wychowanie fizyczne. AWF, Katowice 2012. 2. Podstawa programowa. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000356 http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001679 https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podsta4.pdf 3. Strzyżewski S.: Proces kształcenia i wychowania fizycznego w kulturze fizycznej. WSiP, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Bronikowski M.: Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. AWF, Poznań 2012. 2. Edukacja fizyczna w nowej szkole. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego. Pod red. Tadeusz Maszczaka. AWF, Warszawa 2007. 3. Górna-Łukasik K.: Wiadomości z kultury fizycznej – a przygotowanie ucznia do pracy samodzielnej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne nr 9, 2009. 4. Karkosz K.: Gimnastyka w szkole. AWF, Katowice 2005. 5. Madejski E., Węglarz J.: Wybrane zagadnienia współczesnej metodyki wychowania fizycznego. Podręcznik dla nauczycieli i studentów. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Garbaciak, Dorota Groffik | |
Prowadzący grup: | Wiesław Garbaciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Pośpiech | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pośpiech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.