Wprowadzenie do programowania fizjoterapii w chorobach wewnętrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-wp-PF-ChW-8s-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do programowania fizjoterapii w chorobach wewnętrznych |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot WPROWADZENIE DO PROGRAMOWANIA FIZJOTERAPII W CHOROBACH WEWNĘTRZNYCH realizowany jest na 8 semestrze jednolitych studiów magisterskich. Na semestrze 8. realizowanych jest 26 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. |
Pełny opis: |
CELE PRZEDMIOTU C1. Zapoznanie studentów z podstawami programowania fizjoterapii w chorobach wewnętrznych. C2. Przygotowanie studenta do prawidłowego i praktycznego zaprogramowania fizjoterapii w chorobach wewnętrznych. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Kucio C., Nowak Z. Rehabilitacja w wybranych chorobach narządów ruchu. AWF Katowice 2015 2. Kołodziej J., Woźniewski M. Rehabilitacja w chirurgii, PZWL Warszawa 2006 3. Bromboszcz J., Dylewicz P. Rehabilitacja kardiologiczna. Stosowanie ćwiczeń fizycznych. ELIPSA-JAIM S.C.. Kraków 2009 4. Fiodorenko-Dumas Ż., Pupka A. Rehabilitacja w chorobach naczyń obwodowych. MedPharm Polska, Wrocław 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Kucharzewski M., Taradaj J., Halski T. Kompresjoterapia-przewodnik praktyczny dla fizjoterapeutów i pielęgniarek. Continuo, Wrocław 2012 2. Zasoby wyszukiwarki medycznej PubMed i PEDro |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA D.W3, D.W4., D.W7. D.W9., D.W10, UMIEJĘTNOŚCI D.U29. - D.U48 |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ZALICZENIA Wiedza: Kolokwium pisemne - test (30 pytań zamkniętych) Umiejętności: Sprawdzian umiejętności: realizacja zleconego zadania w formie merytorycznego konspektu (program i dobór właściwego postępowania terapeutycznego) oraz obserwacja kompetencji praktycznych. KRYTERIA OCENIANIA Kolokwium pisemne - test (30 pytań zamkniętych) Oceny: 90-100% prawidłowych odpowiedzi -5,0 70-89% prawidłowych odpowiedzi - 4,0 60-69% prawidłowych odpowiedzi - 3,0 < 60% prawidłowych odpowiedzi - 2,0 Sprawdzian umiejętności : zaliczenie praktyczne (obserwacja wykonawstwa), realizacja zleconego zadania. Oceny: 5,0 – student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobiera i wykonuje odpowiednią metodę leczniczą. Przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad etycznych w fizjoterapii. Uczęszcza na wszystkie zajęcia, do których jest przygotowany i uzyskuje najwyższe oceny z treści programowych realizowanych w poszczególnych blokach tematycznych. 4,5 – student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobiera i wykonuje odpowiednią metodę leczniczą. Przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad etycznych w fizjoterapii. Uczęszcza na wszystkie zajęcia, do których jest przygotowany i uzyskuje 80% najwyższych oceny z treści programowych realizowanych w poszczególnych blokach tematycznych. 4,0 – student aktywnie uczestniczy w zajęciach, dobiera i wykonuje odpowiednią metodę leczniczą. Przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad etycznych w fizjoterapii. Uczęszcza na wszystkie zajęcia, do których jest przygotowany i uzyskuje 60% najwyższych oceny z treści programowych realizowanych w poszczególnych blokach tematycznych. 3,5 – student biernie uczestniczy w zajęciach, wykonuje zabiegi terapeutyczne, wymagającą korekty ze strony prowadzącego. Przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad etycznych w fizjoterapii. Uczęszcza na wszystkie zajęcia, do których jest przygotowany i uzyskuje poprawne oceny z treści programowych realizowanych w poszczególnych blokach tematycznych. 3,0 – student biernie uczestniczy w zajęciach, wykonuje zabiegi terapeutyczne, wymagającą korekty ze strony prowadzącego. Przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad etycznych w fizjoterapii. Uczęszcza na zajęcia, do których jest przygotowany i uzyskuje poprawne oceny z treści programowych realizowanych w poszczególnych blokach tematycznych. 2,0 – student biernie uczestniczy w zajęciach, proponowana procedura jest nieprawidłowa, większość wymaga korekty ze strony prowadzącego, brak samodzielności w wykonaniu czynności fizjoterapeutycznych, nie przestrzega zasad bezpieczeństwa oraz zasad etycznych w fizjoterapii. Uczestniczy nieregularnie na zajęcia, nie jest do nich przygotowany i uzyskuje negatywne oceny z treści programowych realizowanych w poszczególnych blokach tematycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Praca własna, 26 godzin
Wykłady, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Laura Piejko, Jakub Taradaj | |
Prowadzący grup: | Michał Alweil, Dominika Grzybowska-Ganszczyk, Jakub Taradaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie studentów z aparaturą, zasadami BHP, regulaminem pracowni. Wprowadzenie do przedmiotu (omówienie tematyki, zasad organizacji i warunków zaliczenia przedmiotu, literatura). Podstawy programowania fizjoterapii w angiologii, kardiologii, pulmonologii, chirurgii, onkologii, ginekologii – zasady. Podstawy stosowania baz medycznych PubMed i Physiotherapy Evidence Database na potrzeby przedmiotu oraz wykorzystania skali oceny jakości metodologii badań według PEDro. ICF na potrzeby chorób wewnętrznych 2. Podstawy teoretyczne programowania w chorobach układu krążenia Podstawy teoretyczne programowania w schorzeniach układu limfatycznego i w obrębie jamy brzusznej. Nietrzymanie moczu i nieprawidłowości ginekologiczne. Ciąża 3. Podstawy teoretyczne programowania w chorobach układu oddechowego Podstawy teoretyczne programowania w onkologii i hematologii 4. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób z dysfunkcją układu żylnego leczonych zachowawczo i chirurgicznie (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Diagnostyka i programowanie aktywności fizycznej w prewencji pierwotnej i wtórnej u osób z PNŻ. Symulacje przypadków klinicznych 5. Programowanie celów, dobór metod, nadzór i kontrola fizjoterapii chorych z chorobami układu krążenia i naczyń leczonych zachowawczo, inwazyjnie i chirurgicznie. Dokumentacja fizjoterapeutyczna. Cele, metody, programowanie i kontrola fizjoterapii chorych z niewydolnością serca w etapie wewnątrzszpitalnym i ambulatoryjnym. Symulacje przypadków klinicznych 6. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób z obrzękiem limfatycznym oraz u chorych onkologicznych (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Symulacje przypadków klinicznych 7. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób ze schorzeniami układu oddechowego (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Symulacje przypadków klinicznych 8. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób po operacjach torakochirurgicznych i w obrębie jamy brzusznej (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Symulacje przypadków klinicznych 9. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u chorych z nietrzymaniem moczu. Fizjoterapia uroginekologiczna, fizjoprofilaktyka kobiet w ciąży. Symulacja przypadków klinicznych 10. Programowanie rehabilitacji w SARS-CoV-2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Praca własna, 26 godzin
Wykłady, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Taradaj | |
Prowadzący grup: | Ewa Falkiewicz, Jakub Taradaj, Karolina Walewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
|
Pełny opis: |
1. Zapoznanie studentów z aparaturą, zasadami BHP, regulaminem pracowni. Wprowadzenie do przedmiotu (omówienie tematyki, zasad organizacji i warunków zaliczenia przedmiotu, literatura). Podstawy programowania fizjoterapii w angiologii, kardiologii, pulmonologii, chirurgii, onkologii, ginekologii – zasady. Podstawy stosowania baz medycznych PubMed i Physiotherapy Evidence Database na potrzeby przedmiotu oraz wykorzystania skali oceny jakości metodologii badań według PEDro. ICF na potrzeby chorób wewnętrznych 2. Podstawy teoretyczne programowania w chorobach układu krążenia Podstawy teoretyczne programowania w schorzeniach układu limfatycznego i w obrębie jamy brzusznej. Nietrzymanie moczu i nieprawidłowości ginekologiczne. Ciąża 3. Podstawy teoretyczne programowania w chorobach układu oddechowego Podstawy teoretyczne programowania w onkologii i hematologii 4. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób z dysfunkcją układu żylnego leczonych zachowawczo i chirurgicznie (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Diagnostyka i programowanie aktywności fizycznej w prewencji pierwotnej i wtórnej u osób z PNŻ. Symulacje przypadków klinicznych 5. Programowanie celów, dobór metod, nadzór i kontrola fizjoterapii chorych z chorobami układu krążenia i naczyń leczonych zachowawczo, inwazyjnie i chirurgicznie. Dokumentacja fizjoterapeutyczna. Cele, metody, programowanie i kontrola fizjoterapii chorych z niewydolnością serca w etapie wewnątrzszpitalnym i ambulatoryjnym. Symulacje przypadków klinicznych 6. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób z obrzękiem limfatycznym oraz u chorych onkologicznych (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Symulacje przypadków klinicznych 7. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób ze schorzeniami układu oddechowego (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Symulacje przypadków klinicznych 8. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u osób po operacjach torakochirurgicznych i w obrębie jamy brzusznej (dokumentacja fizjoterapeutyczna). Symulacje przypadków klinicznych 9. Metody, podstawy programowania i kontrola fizjoterapii u chorych z nietrzymaniem moczu. Fizjoterapia uroginekologiczna, fizjoprofilaktyka kobiet w ciąży. Symulacja przypadków klinicznych 10. Programowanie rehabilitacji w SARS-CoV-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.