Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pierwsza pomoc

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-pier-pom-mgr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pierwsza pomoc
Jednostka: Wydział Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot pierwsza pomoc przedmedyczna ma na celu zdobycie wiedzy na temat algorytmów postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia u dorosłych i dzieci oraz możliwych przyczyn wystąpienia stanów zagrożenia życia według aktualnych wytycznych . Opanowanie umiejętności oceny stanu poszkodowanego, udzielenia pomocy w stanach nagłych zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej. Student rozpoczynający kształcenie z wyżej wymienionego przedmiotu powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego oraz wykazać się znajomością aktualnych wytycznych resuscytacji Europejskiej Rady Resuscytacji – 2015.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy z elementami kwalifikowanej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych.

Ćwiczenia poświęcone są nabywaniu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za jakość udzielonej pierwszej pomocy.

Literatura:

Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student powinien:

- znać regulacje prawne dotyczące udzielania pierwszej pomocy,

- umieć scharakteryzować przyczyny nagłego zatrzymania krążenia,

- wskazać i omówić zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy,

- znać metody eliminacji trucizny,

- znać zasady użycia defibrylatora automatycznego,

- znać zasady postępowania w komunikacyjnych wypadkach.

Umiejętności:

Zna metody oceny podstawowych funkcji życiowych człowieka w stanie zagrożenia oraz zasady udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy; Prawidłowo rozpoznawać objawy świadczące o zagrożeniu życia oraz oceniać stan świadomości pacjenta.

Potrafi zapewnić bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej.

Prawidłowo wykonuje czynności z zakresu podstawowych czynności podtrzymywania życia.

Potrafi prawidłowo opatrywać rany i tamować krwotok zewnętrzny.

Potrafi unieruchomić złamania kończyn.

Potrafi zastosować odpowiedni sposób unieruchamiania w przypadku złamanego kręgosłupa w odcinku szyjnym oraz skręcenia i zwichnięcia stawów.

Potrafi postępować w przypadku zagrożeń środowiskowych.

Potrafi zabezpieczać miejsce wypadku komunikacyjnego oraz postępować z ofiarą wypadku.

Postawa studenta:

Student posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość udzielonej pierwszej pomocy.

Posiadać umiejętność pracy zespołowej oraz organizowania własnej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Bieżące

1. Wykłady:

• Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

2. Ćwiczenia:

• Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

• Śródsemestralne sprawdziany ustne i pisemne

• Śródsemestralne sprawdziany praktyczne

Końcowe

Wykłady i ćwiczenia:

1. Uzyskanie, co najmniej dostatecznej oceny ze wszystkich sprawdzianów.

2. Uzyskanie, co najmniej dostatecznej oceny kolokwium końcowego:

• Kolokwium składa się z części praktycznej oraz teoretycznej o charakterze pisemnym. Każda część jest punktowana i o końcowej ocenie decyduje liczba punktów.

• Do zaliczenia kolokwium wymagane jest otrzymanie oceny co najmniej dostatecznej.

Metody dydaktyczne:

1. wykład informacyjny

2. wykład problemowy

3. wykład konwersatoryjny

4. dyskusja dydaktyczna

5. warsztaty dydaktyczne

6. analiza przypadków

7. metody symulacyjne

8. inscenizacje

9. uczenie wspomagane komputerem

10. uczenie wspomagane symulatorami

11. metody eksponujące: film, pokaz

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)