Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-fi-og-wy-fi-2s-mgr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego
Jednostka: Wydział Fizjoterapii
Grupy: II semestr dla F mgr stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia
wykłady

Skrócony opis:

Przedmiot "Fizjologia ogólna, Fizjologia wysiłku fizycznego i diagnostyka fizjologiczna" realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich.

Na semestrze 2 realizowany jest w wymiarze 13 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej.

Na semestrze 3 realizowany jest w wymiarze 26 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej.

Aktualny sylabus dotyczy semestru 2.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

C1. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizjologicznego podłoża prawidłowego funkcjonowania głównych układów organizmu, wzajemnych relacji pomiędzy nimi oraz regulacji ich funkcji w warunkach spoczynku i podczas wysiłku fizycznego.

C2. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zmian funkcjonowania głównych układów organizmu podczas wysiłku fizycznego oraz cech ustroju decydujących o dobrej sprawności fizycznej, prawidłowej adaptacji do wysiłku fizycznego i zmianami adaptacyjnymi powstałymi w następstwie treningu fizycznego.

C3. W zakresie kompetencji społecznych student powinien być gotów do prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, korzystania z obiektywnych źródeł informacji oraz dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ganong W.: Podstawy fizjologii lekarskiej. PZWL Warszawa 1994.

2. Górski J.: Fizjologia człowieka. PZWL Warszawa 2010.

3. Trzebski T., Traczyk W.: Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL Warszawa 1989, 2004.

4. Konturek S.: Fizjologia człowieka. Urban & Partner, Wrocław 2007.

5. Górski J.: Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. PZWL Warszawa 2011.

6. Jaskólski A.: Fizjologia wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. AWF Wrocław 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Mc Lauglin D.: Fizjologia człowieka. PWN Warszawa 2008.

2. Birch K., Mac Laren, K.: Fizjologia sportu. PWN Warszawa 2008.

3. Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL Warszawa 1995.

4. Zatoń M., Jastrzębska A.: Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej. PWN Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

A_W7_ Student zna i rozumie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmiany pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób;

A_W8_ Student zna i rozumie podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu;

A_W9_Student zna i rozumie kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologię wysiłku fizycznego.

Umiejętności:

A.U4. Student potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

A.U6. Student potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania.

Metody i kryteria oceniania:

Metody zaliczenia:

Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych.

Kryteria oceniania:

Efekt A_W7

Ocena 2.0 - Student nie zna i nie potrafi wymienić podstawowych procesów metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawisk związanych z regulacją hormonalną, reprodukcją i procesami starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób;

Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób;

Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz posiada wiedzę na temat ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób;

Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zna fakty z zakresu zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób;

Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym biegle zna zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmiany pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób;

Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat podstawowych procesów metabolicznych zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zna biegle fakty z zakresu zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesów starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób.

Efekt A_W8

Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu;

Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić podstawowe cechy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu;

Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowych cechy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu;

Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wypowiedzieć się na temat cech funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu;

Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wymienić cechy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu;

Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat cech funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu.

Efekt A_W9

Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologii wysiłku fizycznego;

Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić podstawowe cechy kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologii wysiłku fizycznego;

Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowych cechy kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz zna podstawowe fakty związane z fizjologią wysiłku fizycznego;

Ocena 4.0 - Student zna i rozumie kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulację procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologię wysiłku fizycznego;

Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wymienić cechy charakteryzujące kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulację procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz zna i rozumie fizjologię wysiłku fizycznego;

Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat cech kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz wiedzę na temat fizjologii wysiłku fizycznego.

Efekt A_U4

Ocena 2.0 - Student nie potrafi wykorzystywać podstawowej wiedzy teoretycznej, oraz nie potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyników analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, ani ocenić odruchów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce. Potrafi w formie podstawowej dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, oraz ocenić odruchy układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz jest w stanie dokonać analizy wyników analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek;

Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, oraz ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. Student potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przedstawić, zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. Student potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii.

Efekt A_U6

Ocena 2.0 - Student nie potrafi przeprowadzić oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania;

Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność przeprowadzania oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania;

Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretycznej, oraz jest w stanie przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek;

Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania;

Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie;

Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 39 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Pokora, Marcin Sikora
Prowadzący grup: Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 39 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska
Prowadzący grup: Barbara Hall, Beata Manowska, Rafał Mikołajczyk, Aleksandra Żebrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 39 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska
Prowadzący grup: Barbara Hall, Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Szymon Siatkowski, Aleksandra Żebrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 39 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Hall, Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska
Prowadzący grup: Barbara Hall, Beata Manowska, Rafał Mikołajczyk, Ewelina Smol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)