Fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-fi-og-wy-fi-2s-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia ogólna, fizjologia wysiłku fizycznego |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: |
II semestr dla F mgr stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Fizjologia ogólna, Fizjologia wysiłku fizycznego i diagnostyka fizjologiczna" realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich. Na semestrze 2 realizowany jest w wymiarze 13 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. Na semestrze 3 realizowany jest w wymiarze 26 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej. Aktualny sylabus dotyczy semestru 2. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: C1. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizjologicznego podłoża prawidłowego funkcjonowania głównych układów organizmu, wzajemnych relacji pomiędzy nimi oraz regulacji ich funkcji w warunkach spoczynku i podczas wysiłku fizycznego. C2. Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zmian funkcjonowania głównych układów organizmu podczas wysiłku fizycznego oraz cech ustroju decydujących o dobrej sprawności fizycznej, prawidłowej adaptacji do wysiłku fizycznego i zmianami adaptacyjnymi powstałymi w następstwie treningu fizycznego. C3. W zakresie kompetencji społecznych student powinien być gotów do prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, korzystania z obiektywnych źródeł informacji oraz dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ganong W.: Podstawy fizjologii lekarskiej. PZWL Warszawa 1994. 2. Górski J.: Fizjologia człowieka. PZWL Warszawa 2010. 3. Trzebski T., Traczyk W.: Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL Warszawa 1989, 2004. 4. Konturek S.: Fizjologia człowieka. Urban & Partner, Wrocław 2007. 5. Górski J.: Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. PZWL Warszawa 2011. 6. Jaskólski A.: Fizjologia wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. AWF Wrocław 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Mc Lauglin D.: Fizjologia człowieka. PWN Warszawa 2008. 2. Birch K., Mac Laren, K.: Fizjologia sportu. PWN Warszawa 2008. 3. Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL Warszawa 1995. 4. Zatoń M., Jastrzębska A.: Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej. PWN Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: A_W7_ Student zna i rozumie podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmiany pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób; A_W8_ Student zna i rozumie podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu; A_W9_Student zna i rozumie kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologię wysiłku fizycznego. Umiejętności: A.U4. Student potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; A.U6. Student potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody zaliczenia: Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych. Kryteria oceniania: Efekt A_W7 Ocena 2.0 - Student nie zna i nie potrafi wymienić podstawowych procesów metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawisk związanych z regulacją hormonalną, reprodukcją i procesami starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób; Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób; Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz posiada wiedzę na temat ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób; Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zna fakty z zakresu zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób; Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wymienić podstawowe procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym biegle zna zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesy starzenia się oraz ich zmiany pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób; Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat podstawowych procesów metabolicznych zachodzące na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym, w tym zna biegle fakty z zakresu zjawiska regulacji hormonalnej, reprodukcji i procesów starzenia się oraz ich zmian pod wpływem wysiłku fizycznego lub w efekcie niektórych chorób. Efekt A_W8 Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie podstawy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu; Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić podstawowe cechy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu; Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowych cechy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu; Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wypowiedzieć się na temat cech funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu; Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wymienić cechy funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu; Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat cech funkcjonowania poszczególnych układów organizmu człowieka oraz narządów ruchu i narządów zmysłu. Efekt A_W9 Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologii wysiłku fizycznego; Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić podstawowe cechy kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologii wysiłku fizycznego; Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowych cechy kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz zna podstawowe fakty związane z fizjologią wysiłku fizycznego; Ocena 4.0 - Student zna i rozumie kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulację procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologię wysiłku fizycznego; Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wymienić cechy charakteryzujące kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulację procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz zna i rozumie fizjologię wysiłku fizycznego; Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat cech kinezjologicznego mechanizmu kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz wiedzę na temat fizjologii wysiłku fizycznego. Efekt A_U4 Ocena 2.0 - Student nie potrafi wykorzystywać podstawowej wiedzy teoretycznej, oraz nie potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyników analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, ani ocenić odruchów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność zastosowania wiedzy teoretycznej w praktyce. Potrafi w formie podstawowej dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, oraz ocenić odruchy układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz jest w stanie dokonać analizy wyników analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, a także ocenić odruchy układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek; Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, oraz ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. Student potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przedstawić, zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. Student potrafi dokonać pomiaru i zinterpretować wyniki analiz podstawowych wskaźników czynności układu krążenia (tętno, ciśnienie tętnicze krwi), składu krwi oraz statycznych i dynamicznych wskaźników układu oddechowego, ocenić odruchy z wszystkich poziomów układu nerwowego w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii. Efekt A_U6 Ocena 2.0 - Student nie potrafi przeprowadzić oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania; Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność przeprowadzania oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania; Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretycznej, oraz jest w stanie przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek; Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania; Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie; Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Praca własna, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Pokora, Marcin Sikora | |
Prowadzący grup: | Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Praca własna, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Hall, Beata Manowska, Rafał Mikołajczyk, Aleksandra Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Praca własna, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Hall, Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Szymon Siatkowski, Aleksandra Żebrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 39 godzin
Praca własna, 13 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Hall, Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Hall, Beata Manowska, Rafał Mikołajczyk, Ewelina Smol | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.