Diagnostyka fizjologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-diag-fiz-3s-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka fizjologiczna |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: |
III semestr dla F mgr stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot "Fizjologia ogólna, Fizjologia wysiłku fizycznego i diagnostyka fizjologiczna" realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich. Na semestrze 2 realizowany jest w wymiarze 13 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. Na semestrze 3 realizowany jest w wymiarze 26 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej. Aktualny sylabus dotyczy semestru 3. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: C1. Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania badań laboratoryjnych i czynnościowych w fizjoterapii i aktywności zdrowotnej. C2. Przygotowanie i nauczenie studenta oceny tolerancji wysiłkowej pacjenta oraz zastosowania i opanowania umiejętności do planowania programu ćwiczeń w fizjoterapii i aktywności zdrowotnej. C3. W zakresie kompetencji społecznych student powinien być gotów do prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, korzystania z obiektywnych źródeł informacji oraz dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii. PZWL Warszawa 2012. 2. Dembińska–Kieć A., Naskalski J.W:. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009. 3. Traczyk W. Diagnostyka czynnościowa człowieka. Fizjologia stosowana. PZWL Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Ganong W.: Podstawy fizjologii lekarskiej. PZWL Warszawa 1994. 2. Trzebski T., Traczyk W.: Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL Warszawa 1989, 2004. 3. Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: A_W10_ Student zna i rozumie metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych. A_W18_ Student zna metody ogólnej oceny stanu zdrowia oraz objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych. Umiejętności: A_U3_ Student potrafi określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii. A_U6_ Student potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania. A_U13_ Student potrafi oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody zaliczenia: Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych. Kryteria oceniania: Efekt A_W10 Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie metod oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych; Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela rozumie metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych; Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych; Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów, w tym zna fakty świadczące o celowości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych; Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wykorzystać podstawowe metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów, w tym zna fakty świadczące o celowości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych; Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych metod oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz zna fakty świadczące o celowości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych. Efekt A_W18 Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie metod stosowanych w ogólnej ocenie stanu zdrowia oraz nie zna objawów podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych; Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela rozumie metody wykorzystywane w ocenie czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych; Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody ogólnej oceny stanu zdrowia oraz objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych; Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody ogólnej oceny stanu zdrowia , w tym zna objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych; Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi zastosować metody ogólnej oceny stanu zdrowia , w tym zna objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych; Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat wykorzystania metod ogólnej oceny stanu zdrowia, w tym zna dobrze objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych. Efekt A_U3 Ocena 2.0 - Student nie potrafi określić wskaźników biochemicznych i ich zmian w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność określania wskaźników biochemiczne i ich zmian w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz jest w stanie określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek; Ocena 4.0 - Student potrafi określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie; Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi określać wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. Efekt A_U6 Ocena 2.0 - Student nie potrafi przeprowadzić oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania; Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność przeprowadzania oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania; Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretycznej, oraz jest w stanie przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek; Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania; Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie; Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie. Efekt A_U13 Ocena 2.0 - Student nie potrafi oceniać sprawności fizycznej i funkcjonalnej w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych; Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność przeprowadzania oceny sprawności fizycznej i funkcjonalnej w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych; Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretycznej, oraz jest w stanie przeprowadzić oceniać sprawności fizycznej i funkcjonalnej w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek; Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych; Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych; Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić i oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Łakomy, Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Łakomy, Aleksandra Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Hall, Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska | |
Prowadzący grup: | Barbara Hall, Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.