Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka fizjologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-diag-fiz-3s-mgr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka fizjologiczna
Jednostka: Wydział Fizjoterapii
Grupy: III semestr dla F mgr stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia

Skrócony opis:

Przedmiot "Fizjologia ogólna, Fizjologia wysiłku fizycznego i diagnostyka fizjologiczna" realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich.

Na semestrze 2 realizowany jest w wymiarze 13 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej.

Na semestrze 3 realizowany jest w wymiarze 26 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej.

Aktualny sylabus dotyczy semestru 3.

Pełny opis:

Cele przedmiotu:

C1. Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania badań laboratoryjnych i czynnościowych w fizjoterapii i aktywności zdrowotnej.

C2. Przygotowanie i nauczenie studenta oceny tolerancji wysiłkowej pacjenta oraz zastosowania i opanowania umiejętności do planowania programu ćwiczeń w fizjoterapii i aktywności zdrowotnej.

C3. W zakresie kompetencji społecznych student powinien być gotów do prezentowania postawy promującej zdrowy styl życia, korzystania z obiektywnych źródeł informacji oraz dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii. PZWL Warszawa 2012.

2. Dembińska–Kieć A., Naskalski J.W:. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009.

3. Traczyk W. Diagnostyka czynnościowa człowieka. Fizjologia stosowana. PZWL Warszawa 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Ganong W.: Podstawy fizjologii lekarskiej. PZWL Warszawa 1994.

2. Trzebski T., Traczyk W.: Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL Warszawa 1989, 2004.

3. Kozłowski S., Nazar K.: Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL Warszawa 1995.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

A_W10_ Student zna i rozumie metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych.

A_W18_ Student zna metody ogólnej oceny stanu zdrowia oraz objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych.

Umiejętności:

A_U3_ Student potrafi określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii.

A_U6_ Student potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania.

A_U13_ Student potrafi oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody zaliczenia:

Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych.

Kryteria oceniania:

Efekt A_W10

Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie metod oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;

Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela rozumie metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;

Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;

Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów, w tym zna fakty świadczące o celowości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;

Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi wykorzystać podstawowe metody oceny czynności poszczególnych narządów i układów, w tym zna fakty świadczące o celowości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;

Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat podstawowych metod oceny czynności poszczególnych narządów i układów oraz zna fakty świadczące o celowości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych.

Efekt A_W18

Ocena 2.0 - Student nie zna i nie rozumie metod stosowanych w ogólnej ocenie stanu zdrowia oraz nie zna objawów podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych;

Ocena 3.0 - Student zna i po naprowadzeniu przez nauczyciela rozumie metody wykorzystywane w ocenie czynności poszczególnych narządów i układów oraz możliwości ich wykorzystania do oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w różnych obszarach klinicznych;

Ocena 3.5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody ogólnej oceny stanu zdrowia oraz objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych;

Ocena 4.0 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe metody ogólnej oceny stanu zdrowia , w tym zna objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych;

Ocena 4.5 - Student ma uporządkowaną wiedzę i potrafi zastosować metody ogólnej oceny stanu zdrowia , w tym zna objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych;

Ocena 5.0 - Student ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat wykorzystania metod ogólnej oceny stanu zdrowia, w tym zna dobrze objawy podstawowych zaburzeń i zmian chorobowych.

Efekt A_U3

Ocena 2.0 - Student nie potrafi określić wskaźników biochemicznych i ich zmian w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność określania wskaźników biochemiczne i ich zmian w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz jest w stanie określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek;

Ocena 4.0 - Student potrafi określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze określić wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie;

Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi określać wskaźniki biochemiczne i ich zmiany w przebiegu niektórych chorób oraz pod wpływem wysiłku fizycznego, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie.

Efekt A_U6

Ocena 2.0 - Student nie potrafi przeprowadzić oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania;

Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność przeprowadzania oceny zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania;

Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretycznej, oraz jest w stanie przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek;

Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania;

Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie;

Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić ocenę zdolności wysiłkowej, tolerancji wysiłkowej, poziomu zmęczenia i przetrenowania i zaprezentować własne poglądy poparte argumentacją literatury w danej dziedzinie.

Efekt A_U13

Ocena 2.0 - Student nie potrafi oceniać sprawności fizycznej i funkcjonalnej w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych;

Ocena 3.0 - Student posiada dostateczną umiejętność przeprowadzania oceny sprawności fizycznej i funkcjonalnej w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych;

Ocena 3.5 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretycznej, oraz jest w stanie przeprowadzić oceniać sprawności fizycznej i funkcjonalnej w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych. Wypowiedzi studenta konstruowane są względnie poprawnie choć wymagają poprawek;

Ocena 4.0 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, oraz potrafi oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych;

Ocena 4.5 - Student potrafi umiejętnie i dobrze wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych;

Ocena 5.0 - Student potrafi wszechstronnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną, potrafi przeprowadzić i oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Łakomy, Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska
Prowadzący grup: Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Łakomy, Aleksandra Żebrowska
Prowadzący grup: Barbara Hall, Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Pokora, Aleksandra Żebrowska
Prowadzący grup: Barbara Hall, Olga Łakomy, Rafał Mikołajczyk, Marcin Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)