Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kliniczne podstawy fizjoterapii w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, intensywnej terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-KPF-r-k-p-it-mgr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kliniczne podstawy fizjoterapii w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, intensywnej terapii
Jednostka: Wydział Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia
wykłady

Skrócony opis:

Przedmiot: Kliniczne podstawy fizjoterapii (KPF) realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich w następujących modułach:

• W semestrze 2:

 Moduł: KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii.

• W semestrze 3:

 Moduł: KPF w ortopedii i traumatologii, medycynie sportowej, neurologii i neurochirurgii, pediatrii, neurologii dziecięcej;

 Moduł: KPF w geriatrii, psychiatrii, chirurgii, ginekologii i położnictwie, onkologii i medycynie paliatywnej.

Poniższy sylabus dotyczy semestru 2 (KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii).

W semestrze 2 realizowanych jest 13 godzin wykładów, 65 godzin ćwiczeń i 39 godzin pracy własnej (w sumie 7.5 punktów ECTS).

Pełny opis:

OGÓLNE CELE PRZEDMIOTU W SEMESTRZE 2

C1. Zapoznanie studentów z etiopatogenezą i przebiegiem klinicznym podstawowych chorób z zakresu reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii.

C2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii.

C3. Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania wywiadu klinicznego.

C4. Przygotowanie studentów do współpracy w zespole medycznym, zachowania właściwej postawy zawodowej w stosunku do pacjenta i współpracowników, przestrzegania praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach

1. Bilikiewicz J.: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2001.

2. Chlebus H.: Niewydolność serca. PZWL, Warszawa 1998.

3. Czekanowski R. Zarys położnictwa i ginekologii oraz mastologia z elementami fizjokinezykoterapii i rehabilitacji. Warszawa : "Borgis", 2013.

4. Fibak J.: Chirurgia. PZWL, Warszawa 2002.

5. Fijałkowski W. i wsp. Rehabilitacja w położnictwie i ginekologii : wybrane fazy rozwoju wewnątrzłonowego i profilaktyki uszkodzeń okołoporodowych dziecka i matki Wyd. 2, dodr. - Wrocław : Wydaw. AWF, 2009.

6. Gaździk T. S.: Ortopedia i traumatologia narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2002.

7. Gaździk T. S.: Podstawy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2001.

8. Koehler B., Marszał E., Świetliński J.: Wybrane zagadnienia z pediatrii. ŚAM 2002.

9. Kubicka K., Kawalec W.: Pediatria. PZWL, Warszawa 1999.

10. Kucio C., Nowak Z.: Fizjoterapia w wybranych chorobach narządów wewnętrznych. AWF Katowice 2015.*

11. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.: Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

12. Pilarski T.: Położnictwo i ginekologia. PZWL, Warszawa 2001

13. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2001.

14. Szczeklik A.: Choroby wewnętrzne. Medycyna Praktyczna, Kraków 2005.

15. Szewczyk MT, Jawień A. Leczenie ran przewlekłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach

1. Backup K.: Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni. PZWL, Warszawa 2002.

2. Chmielewska D., Stania M. Fizjoterapia w zachowawczym leczeniu nietrzymania moczu u kobiet. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. - Wyd. 2 uzup. - Katowice : Wydaw. AWF, 2016.*

3. Guccione AA, Wong RA, Avers D. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Red. Wydania polskiego: Żak M, Śliwiński Z. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2014.

4. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018, wyd. 1.

5. Jabłoński L., Wysokińska-Miszczuk J.: Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Wydawnictwo CZELEG, Lublin 2000.

6. Jarząbek‑Bielecka G. i wsp. Operacyjne i zachowawcze metody postępowania w ginekologii. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2015; 2 (43): 89–92.

7. Kloth LC, Polak A, Watson T. Electricalstumulation for wound. In: Electrophysicalagents. Evidence-basedpractice. Ed.: T. Watson, E.L. Nussbaum. ELSEVIER, Edunburg London New York Oxford Philadelphia St. Louis Sydney 2021; Str. 359-369.*

8. Kozłowska J. Rehabilitacja w ginekologii i położnictwie - Kraków : AWF, 2006.

9. Kucio C.: Przewlekła niewydolność serca. Podręcznik dla fizjoterapeutów. AWF Katowice 2011*

10. McMahon P. J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa, PZWL, Warszawa 2010.

11. Nowak Z., Podstawy kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej, PZWL, Warszawa 2015.*

12. Nowotny J., Podstawy Fizjoterapii, KASPER cz. 1, Kraków 2004.*

13. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016 (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).

14. Szukiewicz D., Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, PZWL, Warszawa 2012.

15. Śliwiński Z., Sieroń A., Stanek A., Szczegielniak J., Żak M., Wielka Fizjoterapia, Elsevier Urban & Partner, 2014; Tom I i II.

16. Tecklin J. S.: Fizjoterapia pediatryczna. PZWL, Warszawa 1998.

17. Woźniewski M., Fizjoterapia w onkologii, PZWL, Warszawa 2012.

18. Woźniewski M., Kołodziej J., Rehabilitacja w chirurgii, PZWL, Warszawa 2006.

19. Ząbek M. (red), Zarys neurochirurgii, PZWL, Warszawa 1999.

*Wybrane publikacje badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33810235/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28031759/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30687427/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26094330/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8383637/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3448412/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32604254/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32731365/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33883288/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30566211/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22826057/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18350714/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10499024/

Treści przekazywane studentom na wykładach i ćwiczeniach oparte są na faktach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy), w tym na wynikach badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

Treści zajęć obejmują tematykę wchodzącą w zakres Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF).

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ W SEMESTRZE 2

WIEDZA: Student zna i rozumie:

D.W1.

Etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: reumatologii

D.W2.

Zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

D.W3.

Etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii

i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

D.W4.

Zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

D.W6.

Ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania kardiologicznego.

D.W7.

Zasady interpretacji wyników badań dodatkowych w diagnostyce chorób układu krążenia i w fizjoterapii kardiologicznej, w tym: badania elektrokardiograficznego (EKG) i ultrasonograficznego, prób czynnościowych EKG, klinicznej oceny stanu zdrowia pacjenta z chorobą kardiologiczną według różnych skal, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii;

D.W9.

Ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii, ważniejsze badania dodatkowe i pomocnicze oraz testy funkcjonalne, przydatne w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej;

D.W15.

Zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, w okresie ostrej niewydolności krążenia, w okresie ostrej niewydolności oddechowej, we wstrząsie, ze zdiagnozowaną sepsą, wentylowanym mechanicznie, po urazie czaszkowo-mózgowym oraz po urazie mnogim ciała;

UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi:

D.U8.

Przeprowadzić testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, takie jak ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji u pacjentów z chorobami reumatologicznymi;

D.U28.

Przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (Get Up and Go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze.

Metody i kryteria oceniania:

METODY PRZEPROWADZANIA ZALICZEŃ I EGZAMINÓW

Odpowiedź ustna, odpowiedź pisemna na pytania otwarte lub testowe, aktywny udział

w dyskusjach, obserwacja umiejętności studenta w trakcie ćwiczeń, samodzielna prezentacja tematów, sprawdzian umiejętności praktycznych, obserwacja studenta w zakresie kompetencji społecznych.

KRYTERIA OCENIANIA WIEDZY W SEMESTRZE 2 (w zakresie KPF w reumatologii, kardiologii

i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii):

Ocena 5.0:

1) Student w szerokim zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) zna szczegółowe zasady wywiadu klinicznego; 3) zna zasady rozszerzonej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.Wystawienie oceny bardzo dobrej następuje w wyniku stwierdzenia wszystkich powyższych kryteriów.

Ocena 4.5:

1) Student w szerokim zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) zna zasady szczegółowego wywiadu klinicznego;3) zna zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.

Ocena 4.0:

1) Student w podstawowym zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) zna zasady podstawowego wywiadu klinicznego; 3) zna zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.

Ocena 3.5:

1) Student w podstawowym zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy

i przebieg kliniczny chorób; 2) wymienienie zasad podstawowego wywiadu klinicznego sprawia mu niewielką trudność; 3) popełnia niewielkie błędy omawiając zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.

Ocena 3.0:

1) Studentpopełnia niewielkie błędy omawiając etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) wymienienie zasad podstawowego wywiadu klinicznego sprawia mu niewielką trudność; 3) popełnia niewielkie błędy omawiając zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.

Ocena 2.0:

1) Student nie zna etiologii, objawów i przebiegu klinicznego chorób; 2) nie zna podstawowych zasad wywiadu klinicznego; 3) nie zna podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.Wystawienie oceny niedostatecznej następuje w wyniku stwierdzenia przynajmniej jednego z wymienionych kryteriów.

KRYTERIA OCENIANIA UMIEJĘTNOŚCI W SEMESTRZE 2:

Ocena 5.0:

1) Student potrafi samodzielnie i prawidłowo przeprowadzić podstawowe testy funkcjonalne w reumatologii, takie jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student potrafi samodzielnie i prawidłowo przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze.

Ocena 4.5:

1) Student popełnia niewielkie błędy, które jednak potrafi samodzielnie skorygować, podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii , takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które jednak potrafi samodzielnie skorygować, podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i prób czynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze.

Ocena 4.0:

1) Student popełnia niewielkie błędy, które zauważa i koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które zauważa i koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i próbczynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze.

Ocena 3.5:

1) Student popełnia niewielkie błędy, które z niewielką trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które z niewielką trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i próbczynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze.

Ocena 3.0:

1) Student popełnia niewielkie błędy, które z trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które z trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i prób czynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze.

Ocena 2.0:

1) Student nie potrafi przeprowadzić podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student nie potrafi przeprowadzić podstawowych pomiarów i prób czynnościowych, w tym pomiaru tętna, pomiaru ciśnienia tętniczego, testu marszowego, testu wstań i idź, próby czynnościowej na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona, próby wysiłkowej na cykloergometrze.

KRYTERIA OCENIANA KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH W SEMESTRZE 2:

Obserwacja zachowania studenta podczas zajęć pod względem:

1) umiejętności współpracy w zespole terapeutycznym;

2) właściwego zachowania oraz postawy zawodowej względem pacjentów;

3) przestrzegania zasad etyki zawodowej;

4) przestrzegania praw pacjenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 65 godzin więcej informacji
Praca własna, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Kucio
Prowadzący grup: Joanna Cieślińska-Świder, Dorota Kopeć, Cezary Kucio, Piotr Stanisławski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 65 godzin więcej informacji
Praca własna, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Cezary Kucio, Laura Piejko
Prowadzący grup: Joanna Cieślińska-Świder, Dorota Kopeć, Cezary Kucio, Krzysztof Milewski, Justyna Niesporek, Grażyna Osiadło, Piotr Stanisławski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene
Skrócony opis:

Przedmiot: Kliniczne podstawy fizjoterapii (KPF) realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich w następujących modułach:

• W semestrze 2:

 Moduł: KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii.

• W semestrze 3:

 Moduł: KPF w ortopedii i traumatologii, medycynie sportowej, neurologii

i neurochirurgii, pediatrii, neurologii dziecięcej;

 Moduł: KPF w geriatrii, psychiatrii, chirurgii, ginekologii i położnictwie, onkologii i medycynie paliatywnej.

Poniższy sylabus dotyczy semestru 2 (KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii).

W semestrze 2 realizowanych jest 13 godzin wykładów, 65 godzin ćwiczeń i 39 godzin pracy własnej (w sumie 7.5 punktów ECTS).

Treści przekazywane studentom na wykładach i ćwiczeniach oparte są na faktach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy), w tym na wynikach badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.*

Treści zajęć obejmują tematykę wchodzącą w zakres Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF).

Pełny opis:

OGÓLNE CELE PRZEDMIOTU W SEMESTRZE 2

C1. Zapoznanie studentów z etiopatogenezą i przebiegiem klinicznym podstawowych chorób z zakresu reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii.

C2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii.

C3. Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania wywiadu klinicznego.

C4. Przygotowanie studentów do współpracy w zespole medycznym, zachowania właściwej postawy zawodowej w stosunku do pacjenta i współpracowników, przestrzegania praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach

1. Bilikiewicz J.: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2001.

2. Chlebus H.: Niewydolność serca. PZWL, Warszawa 1998.

3. Czekanowski R. Zarys położnictwa i ginekologii oraz mastologia z elementami fizjokinezykoterapii i rehabilitacji. Warszawa : "Borgis", 2013.

4. Fibak J.: Chirurgia. PZWL, Warszawa 2002.

5. Fijałkowski W. i wsp. Rehabilitacja w położnictwie i ginekologii : wybrane fazy rozwoju wewnątrzłonowego i profilaktyki uszkodzeń okołoporodowych dziecka i matki Wyd. 2, dodr. - Wrocław : Wydaw. AWF, 2009.

6. Gaździk T. S.: Ortopedia i traumatologia narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2002.

7. Gaździk T. S.: Podstawy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2001.

8. Koehler B., Marszał E., Świetliński J.: Wybrane zagadnienia z pediatrii. ŚAM 2002.

9. Kubicka K., Kawalec W.: Pediatria. PZWL, Warszawa 1999.

10. Kucio C., Nowak Z.: Fizjoterapia w wybranych chorobach narządów wewnętrznych. AWF Katowice 2015.*

11. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.: Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

12. Pilarski T.: Położnictwo i ginekologia. PZWL, Warszawa 2001

13. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2001.

14. Szczeklik A.: Choroby wewnętrzne. Medycyna Praktyczna, Kraków 2005.

15. Szewczyk MT, Jawień A. Leczenie ran przewlekłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach

1. Backup K.: Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni. PZWL, Warszawa 2002.

2. Chmielewska D., Stania M. Fizjoterapia w zachowawczym leczeniu nietrzymania moczu u kobiet. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. - Wyd. 2 uzup. - Katowice : Wydaw. AWF, 2016.*

3. Guccione AA, Wong RA, Avers D. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Red. Wydania polskiego: Żak M, Śliwiński Z. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2014.

4. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018, wyd. 1.

5. Jabłoński L., Wysokińska-Miszczuk J.: Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Wydawnictwo CZELEG, Lublin 2000.

6. Jarząbek‑Bielecka G. i wsp. Operacyjne i zachowawcze metody postępowania w ginekologii. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2015; 2 (43): 89–92.

7. Kloth LC, Polak A, Watson T. Electricalstumulation for wound. In: Electrophysicalagents. Evidence-basedpractice. Ed.: T. Watson, E.L. Nussbaum. ELSEVIER, Edunburg London New York Oxford Philadelphia St. Louis Sydney 2021; Str. 359-369.*

8. Kozłowska J. Rehabilitacja w ginekologii i położnictwie - Kraków : AWF, 2006.

9. Kucio C.: Przewlekła niewydolność serca. Podręcznik dla fizjoterapeutów. AWF Katowice 2011*

10. McMahon P. J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa, PZWL, Warszawa 2010.

11. Nowak Z., Podstawy kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej, PZWL, Warszawa 2015.*

12. Nowotny J., Podstawy Fizjoterapii, KASPER cz. 1, Kraków 2004.*

13. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016 (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).

14. Szukiewicz D., Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, PZWL, Warszawa 2012.

15. Śliwiński Z., Sieroń A., Stanek A., Szczegielniak J., Żak M., Wielka Fizjoterapia, Elsevier Urban & Partner, 2014; Tom I i II.

16. Tecklin J. S.: Fizjoterapia pediatryczna. PZWL, Warszawa 1998.

17. Woźniewski M., Fizjoterapia w onkologii, PZWL, Warszawa 2012.

18. Woźniewski M., Kołodziej J., Rehabilitacja w chirurgii, PZWL, Warszawa 2006.

19. Ząbek M. (red), Zarys neurochirurgii, PZWL, Warszawa 1999.

*Wybrane publikacje badań naukowych prowadzonych wa Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33810235/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28031759/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30687427/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26094330/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8383637/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3448412/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32604254/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32731365/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33883288/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30566211/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22826057/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18350714/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10499024/

Uwagi:

Treści przekazywane studentom na wykładach i ćwiczeniach oparte są na faktach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy), w tym na wynikach badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

Treści zajęć obejmują tematykę wchodzącą w zakres Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)