Kliniczne podstawy fizjoterapii w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, intensywnej terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-KPF-r-k-p-it-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kliniczne podstawy fizjoterapii w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, intensywnej terapii |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot: Kliniczne podstawy fizjoterapii (KPF) realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich w następujących modułach: • W semestrze 2: Moduł: KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii. • W semestrze 3: Moduł: KPF w ortopedii i traumatologii, medycynie sportowej, neurologii i neurochirurgii, pediatrii, neurologii dziecięcej; Moduł: KPF w geriatrii, psychiatrii, chirurgii, ginekologii i położnictwie, onkologii i medycynie paliatywnej. Poniższy sylabus dotyczy semestru 2 (KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii). W semestrze 2 realizowanych jest 13 godzin wykładów, 65 godzin ćwiczeń i 39 godzin pracy własnej (w sumie 7.5 punktów ECTS). |
Pełny opis: |
OGÓLNE CELE PRZEDMIOTU W SEMESTRZE 2 C1. Zapoznanie studentów z etiopatogenezą i przebiegiem klinicznym podstawowych chorób z zakresu reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii. C2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii. C3. Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania wywiadu klinicznego. C4. Przygotowanie studentów do współpracy w zespole medycznym, zachowania właściwej postawy zawodowej w stosunku do pacjenta i współpracowników, przestrzegania praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach 1. Bilikiewicz J.: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2001. 2. Chlebus H.: Niewydolność serca. PZWL, Warszawa 1998. 3. Czekanowski R. Zarys położnictwa i ginekologii oraz mastologia z elementami fizjokinezykoterapii i rehabilitacji. Warszawa : "Borgis", 2013. 4. Fibak J.: Chirurgia. PZWL, Warszawa 2002. 5. Fijałkowski W. i wsp. Rehabilitacja w położnictwie i ginekologii : wybrane fazy rozwoju wewnątrzłonowego i profilaktyki uszkodzeń okołoporodowych dziecka i matki Wyd. 2, dodr. - Wrocław : Wydaw. AWF, 2009. 6. Gaździk T. S.: Ortopedia i traumatologia narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2002. 7. Gaździk T. S.: Podstawy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2001. 8. Koehler B., Marszał E., Świetliński J.: Wybrane zagadnienia z pediatrii. ŚAM 2002. 9. Kubicka K., Kawalec W.: Pediatria. PZWL, Warszawa 1999. 10. Kucio C., Nowak Z.: Fizjoterapia w wybranych chorobach narządów wewnętrznych. AWF Katowice 2015.* 11. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.: Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 12. Pilarski T.: Położnictwo i ginekologia. PZWL, Warszawa 2001 13. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2001. 14. Szczeklik A.: Choroby wewnętrzne. Medycyna Praktyczna, Kraków 2005. 15. Szewczyk MT, Jawień A. Leczenie ran przewlekłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach 1. Backup K.: Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni. PZWL, Warszawa 2002. 2. Chmielewska D., Stania M. Fizjoterapia w zachowawczym leczeniu nietrzymania moczu u kobiet. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. - Wyd. 2 uzup. - Katowice : Wydaw. AWF, 2016.* 3. Guccione AA, Wong RA, Avers D. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Red. Wydania polskiego: Żak M, Śliwiński Z. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2014. 4. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018, wyd. 1. 5. Jabłoński L., Wysokińska-Miszczuk J.: Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Wydawnictwo CZELEG, Lublin 2000. 6. Jarząbek‑Bielecka G. i wsp. Operacyjne i zachowawcze metody postępowania w ginekologii. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2015; 2 (43): 89–92. 7. Kloth LC, Polak A, Watson T. Electricalstumulation for wound. In: Electrophysicalagents. Evidence-basedpractice. Ed.: T. Watson, E.L. Nussbaum. ELSEVIER, Edunburg London New York Oxford Philadelphia St. Louis Sydney 2021; Str. 359-369.* 8. Kozłowska J. Rehabilitacja w ginekologii i położnictwie - Kraków : AWF, 2006. 9. Kucio C.: Przewlekła niewydolność serca. Podręcznik dla fizjoterapeutów. AWF Katowice 2011* 10. McMahon P. J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa, PZWL, Warszawa 2010. 11. Nowak Z., Podstawy kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej, PZWL, Warszawa 2015.* 12. Nowotny J., Podstawy Fizjoterapii, KASPER cz. 1, Kraków 2004.* 13. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016 (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe). 14. Szukiewicz D., Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, PZWL, Warszawa 2012. 15. Śliwiński Z., Sieroń A., Stanek A., Szczegielniak J., Żak M., Wielka Fizjoterapia, Elsevier Urban & Partner, 2014; Tom I i II. 16. Tecklin J. S.: Fizjoterapia pediatryczna. PZWL, Warszawa 1998. 17. Woźniewski M., Fizjoterapia w onkologii, PZWL, Warszawa 2012. 18. Woźniewski M., Kołodziej J., Rehabilitacja w chirurgii, PZWL, Warszawa 2006. 19. Ząbek M. (red), Zarys neurochirurgii, PZWL, Warszawa 1999. *Wybrane publikacje badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33810235/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28031759/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30687427/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26094330/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8383637/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3448412/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32604254/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32731365/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33883288/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30566211/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22826057/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18350714/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10499024/ Treści przekazywane studentom na wykładach i ćwiczeniach oparte są na faktach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy), w tym na wynikach badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Treści zajęć obejmują tematykę wchodzącą w zakres Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF). |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ W SEMESTRZE 2 WIEDZA: Student zna i rozumie: D.W1. Etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: reumatologii D.W2. Zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; D.W3. Etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; D.W4. Zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; D.W6. Ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania kardiologicznego. D.W7. Zasady interpretacji wyników badań dodatkowych w diagnostyce chorób układu krążenia i w fizjoterapii kardiologicznej, w tym: badania elektrokardiograficznego (EKG) i ultrasonograficznego, prób czynnościowych EKG, klinicznej oceny stanu zdrowia pacjenta z chorobą kardiologiczną według różnych skal, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii; D.W9. Ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii, ważniejsze badania dodatkowe i pomocnicze oraz testy funkcjonalne, przydatne w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej; D.W15. Zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, w okresie ostrej niewydolności krążenia, w okresie ostrej niewydolności oddechowej, we wstrząsie, ze zdiagnozowaną sepsą, wentylowanym mechanicznie, po urazie czaszkowo-mózgowym oraz po urazie mnogim ciała; UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi: D.U8. Przeprowadzić testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, takie jak ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji u pacjentów z chorobami reumatologicznymi; D.U28. Przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (Get Up and Go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY PRZEPROWADZANIA ZALICZEŃ I EGZAMINÓW Odpowiedź ustna, odpowiedź pisemna na pytania otwarte lub testowe, aktywny udział w dyskusjach, obserwacja umiejętności studenta w trakcie ćwiczeń, samodzielna prezentacja tematów, sprawdzian umiejętności praktycznych, obserwacja studenta w zakresie kompetencji społecznych. KRYTERIA OCENIANIA WIEDZY W SEMESTRZE 2 (w zakresie KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii): Ocena 5.0: 1) Student w szerokim zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) zna szczegółowe zasady wywiadu klinicznego; 3) zna zasady rozszerzonej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.Wystawienie oceny bardzo dobrej następuje w wyniku stwierdzenia wszystkich powyższych kryteriów. Ocena 4.5: 1) Student w szerokim zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) zna zasady szczegółowego wywiadu klinicznego;3) zna zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych. Ocena 4.0: 1) Student w podstawowym zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) zna zasady podstawowego wywiadu klinicznego; 3) zna zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych. Ocena 3.5: 1) Student w podstawowym zakresie potrafi przedstawić etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) wymienienie zasad podstawowego wywiadu klinicznego sprawia mu niewielką trudność; 3) popełnia niewielkie błędy omawiając zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych. Ocena 3.0: 1) Studentpopełnia niewielkie błędy omawiając etiologię, objawy i przebieg kliniczny chorób; 2) wymienienie zasad podstawowego wywiadu klinicznego sprawia mu niewielką trudność; 3) popełnia niewielkie błędy omawiając zasady podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych. Ocena 2.0: 1) Student nie zna etiologii, objawów i przebiegu klinicznego chorób; 2) nie zna podstawowych zasad wywiadu klinicznego; 3) nie zna podstawowej diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych.Wystawienie oceny niedostatecznej następuje w wyniku stwierdzenia przynajmniej jednego z wymienionych kryteriów. KRYTERIA OCENIANIA UMIEJĘTNOŚCI W SEMESTRZE 2: Ocena 5.0: 1) Student potrafi samodzielnie i prawidłowo przeprowadzić podstawowe testy funkcjonalne w reumatologii, takie jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student potrafi samodzielnie i prawidłowo przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze. Ocena 4.5: 1) Student popełnia niewielkie błędy, które jednak potrafi samodzielnie skorygować, podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii , takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które jednak potrafi samodzielnie skorygować, podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i prób czynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze. Ocena 4.0: 1) Student popełnia niewielkie błędy, które zauważa i koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które zauważa i koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i próbczynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze. Ocena 3.5: 1) Student popełnia niewielkie błędy, które z niewielką trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które z niewielką trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i próbczynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze. Ocena 3.0: 1) Student popełnia niewielkie błędy, które z trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student popełnia niewielkie błędy, które z trudnością koryguje po uwagach nauczyciela podczas przeprowadzania podstawowych pomiarów i prób czynnościowych (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa), w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź, próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze. Ocena 2.0: 1) Student nie potrafi przeprowadzić podstawowych testów funkcjonalnych w reumatologii, takich jak: ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji; 2) Student nie potrafi przeprowadzić podstawowych pomiarów i prób czynnościowych, w tym pomiaru tętna, pomiaru ciśnienia tętniczego, testu marszowego, testu wstań i idź, próby czynnościowej na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona, próby wysiłkowej na cykloergometrze. KRYTERIA OCENIANA KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH W SEMESTRZE 2: Obserwacja zachowania studenta podczas zajęć pod względem: 1) umiejętności współpracy w zespole terapeutycznym; 2) właściwego zachowania oraz postawy zawodowej względem pacjentów; 3) przestrzegania zasad etyki zawodowej; 4) przestrzegania praw pacjenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 65 godzin
Praca własna, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Kucio | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślińska-Świder, Dorota Kopeć, Cezary Kucio, Piotr Stanisławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
CZ KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
PT KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
|
Typ zajęć: |
Kliniczne, 65 godzin
Praca własna, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Kucio, Laura Piejko | |
Prowadzący grup: | Joanna Cieślińska-Świder, Dorota Kopeć, Cezary Kucio, Krzysztof Milewski, Justyna Niesporek, Grażyna Osiadło, Piotr Stanisławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot: Kliniczne podstawy fizjoterapii (KPF) realizowany jest na 2 i 3 semestrze jednolitych studiów magisterskich w następujących modułach: • W semestrze 2: Moduł: KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii. • W semestrze 3: Moduł: KPF w ortopedii i traumatologii, medycynie sportowej, neurologii i neurochirurgii, pediatrii, neurologii dziecięcej; Moduł: KPF w geriatrii, psychiatrii, chirurgii, ginekologii i położnictwie, onkologii i medycynie paliatywnej. Poniższy sylabus dotyczy semestru 2 (KPF w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii oraz w intensywnej terapii). W semestrze 2 realizowanych jest 13 godzin wykładów, 65 godzin ćwiczeń i 39 godzin pracy własnej (w sumie 7.5 punktów ECTS). Treści przekazywane studentom na wykładach i ćwiczeniach oparte są na faktach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy), w tym na wynikach badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.* Treści zajęć obejmują tematykę wchodzącą w zakres Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF). |
|
Pełny opis: |
OGÓLNE CELE PRZEDMIOTU W SEMESTRZE 2 C1. Zapoznanie studentów z etiopatogenezą i przebiegiem klinicznym podstawowych chorób z zakresu reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii. C2. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami diagnostyki funkcjonalnej i innych badań klinicznych w reumatologii, kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii i intensywnej terapii. C3. Zapoznanie studentów z zasadami przeprowadzania wywiadu klinicznego. C4. Przygotowanie studentów do współpracy w zespole medycznym, zachowania właściwej postawy zawodowej w stosunku do pacjenta i współpracowników, przestrzegania praw pacjenta oraz zasad etyki zawodowej. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach 1. Bilikiewicz J.: Psychiatria. PZWL, Warszawa 2001. 2. Chlebus H.: Niewydolność serca. PZWL, Warszawa 1998. 3. Czekanowski R. Zarys położnictwa i ginekologii oraz mastologia z elementami fizjokinezykoterapii i rehabilitacji. Warszawa : "Borgis", 2013. 4. Fibak J.: Chirurgia. PZWL, Warszawa 2002. 5. Fijałkowski W. i wsp. Rehabilitacja w położnictwie i ginekologii : wybrane fazy rozwoju wewnątrzłonowego i profilaktyki uszkodzeń okołoporodowych dziecka i matki Wyd. 2, dodr. - Wrocław : Wydaw. AWF, 2009. 6. Gaździk T. S.: Ortopedia i traumatologia narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2002. 7. Gaździk T. S.: Podstawy ortopedii i traumatologii narządu ruchu. PZWL, Warszawa 2001. 8. Koehler B., Marszał E., Świetliński J.: Wybrane zagadnienia z pediatrii. ŚAM 2002. 9. Kubicka K., Kawalec W.: Pediatria. PZWL, Warszawa 1999. 10. Kucio C., Nowak Z.: Fizjoterapia w wybranych chorobach narządów wewnętrznych. AWF Katowice 2015.* 11. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.: Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 12. Pilarski T.: Położnictwo i ginekologia. PZWL, Warszawa 2001 13. Prusiński A.: Neurologia praktyczna. PZWL, Warszawa 2001. 14. Szczeklik A.: Choroby wewnętrzne. Medycyna Praktyczna, Kraków 2005. 15. Szewczyk MT, Jawień A. Leczenie ran przewlekłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (semestr 2 i 3); *publikacje pracowników AWF w Katowicach 1. Backup K.: Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni. PZWL, Warszawa 2002. 2. Chmielewska D., Stania M. Fizjoterapia w zachowawczym leczeniu nietrzymania moczu u kobiet. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach. - Wyd. 2 uzup. - Katowice : Wydaw. AWF, 2016.* 3. Guccione AA, Wong RA, Avers D. Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Red. Wydania polskiego: Żak M, Śliwiński Z. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2014. 4. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii, Edra Urban & Partner, Wrocław 2018, wyd. 1. 5. Jabłoński L., Wysokińska-Miszczuk J.: Podstawy gerontologii i wybrane zagadnienia z geriatrii. Wydawnictwo CZELEG, Lublin 2000. 6. Jarząbek‑Bielecka G. i wsp. Operacyjne i zachowawcze metody postępowania w ginekologii. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 2015; 2 (43): 89–92. 7. Kloth LC, Polak A, Watson T. Electricalstumulation for wound. In: Electrophysicalagents. Evidence-basedpractice. Ed.: T. Watson, E.L. Nussbaum. ELSEVIER, Edunburg London New York Oxford Philadelphia St. Louis Sydney 2021; Str. 359-369.* 8. Kozłowska J. Rehabilitacja w ginekologii i położnictwie - Kraków : AWF, 2006. 9. Kucio C.: Przewlekła niewydolność serca. Podręcznik dla fizjoterapeutów. AWF Katowice 2011* 10. McMahon P. J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa, PZWL, Warszawa 2010. 11. Nowak Z., Podstawy kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej, PZWL, Warszawa 2015.* 12. Nowotny J., Podstawy Fizjoterapii, KASPER cz. 1, Kraków 2004.* 13. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016 (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe). 14. Szukiewicz D., Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, PZWL, Warszawa 2012. 15. Śliwiński Z., Sieroń A., Stanek A., Szczegielniak J., Żak M., Wielka Fizjoterapia, Elsevier Urban & Partner, 2014; Tom I i II. 16. Tecklin J. S.: Fizjoterapia pediatryczna. PZWL, Warszawa 1998. 17. Woźniewski M., Fizjoterapia w onkologii, PZWL, Warszawa 2012. 18. Woźniewski M., Kołodziej J., Rehabilitacja w chirurgii, PZWL, Warszawa 2006. 19. Ząbek M. (red), Zarys neurochirurgii, PZWL, Warszawa 1999. *Wybrane publikacje badań naukowych prowadzonych wa Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33810235/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28031759/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30687427/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26094330/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8383637/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3448412/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32604254/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32731365/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33883288/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30566211/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22826057/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20131186/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18350714/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10499024/ |
|
Uwagi: |
Treści przekazywane studentom na wykładach i ćwiczeniach oparte są na faktach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy), w tym na wynikach badań naukowych prowadzonych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Treści zajęć obejmują tematykę wchodzącą w zakres Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.