FK w reumatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FKwDUR-reu-6s-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | FK w reumatologii |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: |
VI semestr dla F mgr stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot FIZJOTERAPIA KLINICZNA W DYSFUNKCJACH UKŁADU RUCHU - REUMATOLOGIA realizowany jest na 5. i 6.z semestrze jednolitych studiów magisterskich. Na semestrze 5. realizowanych jest 26 godzin wykładów,13 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej. Na semestrze 6. realizowanych jest 26 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej. Aktualny sylabus dotyczy semestru 6. |
Pełny opis: |
CELE PRZEDMIOTU C1. Zapoznanie studentów z całokształtem problematyki fizjoterapii i kompleksowej rehabilitacji osób z dysfunkcjami narządu ruchu o podłożu reumatycznym . C2. Zdobycie umiejętności oceny i analizy stanu narządu ruchu pacjenta, dla potrzeb właściwego planowania i realizowania procesu fizjoterapeutycznego. C3. Wypracowanie umiejętności odpowiedniego doboru środków i metod fizjoterapeutycznych dla osób z reumatologicznymi dysfunkcjami narządu ruchu. C4. Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich technik i metod w zależności od wyników oceny stanu narządu ruchu, konstruowania programów ćwiczeń. C5. Wdrożenie studentów do samodzielnej prac z pacjentami z różnymi reumatologicznymi schorzeniami narządu ruchu. C6. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej; korzystania z obiektywnych źródeł informacji; wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Zimmermann-Górska I.: REUMATOLOGIA podręcznik dla Studentów, 2004. PZWL, Warszawa 2004. Kucio C., Nowak Z. (red.): Fizjoterapia w wybranych chorobach narządów wewnętrznych podręcznik dla studentów .AWF Katowice, 2015. Klippel J., Paul H., Dieppe F., Ferri F.: Reumatologia. Czelej, Lublin, 2000. Księżopolska-Orłowska K. (red.): Fizjoterapia w reumatologii. PZWL, Warszawa 2013. Artykuły: Żuk B.,Księżopolska-Orłowska K.: Ochrona stawów w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Zaopatrzenie ortopedyczne. Reumatologia. 2009. Księżopolska-Orłowska K., Krasowicz-Towalska O., Wroński Z. Rehabilitacja pacjentów z chorobami reumatycznymi. Reumatologia. 2007. Żuk B., Księżopolska-Orłowska K.: Ochrona stawów w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Czynności dnia codziennego. Reumatologia. 2009. Istratit J., Franczuk B., Głuszko P., Włoch T.: Postępowanie usprawniające w Zesztywniającym Zapaleniu Stawów Kręgosłupa. Rehabilitacja medyczna 2001. Kania-Pethe K., Wawrzyk-Uchrońska H., Opara J., Fizjoterapia w Zesztywniającym Zapaleniu Stawów Kręgosłupa, Rehabilitacja w praktyce, 1/2013 Cieślińska-Świder J.: Przegląd metod fizykoterapeutycznych stosowanych w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Rehabilitacja w praktyce. 2014/4. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Paprocka- Borowicz M., Zawadzki M.: Fizjoterapia w chorobach układu ruchu, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2007. Samborski W., Brzosko M : Reumatologia Praktyczna, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2011. Rosławski A.: Ćwiczenia w chorobach reumatycznych. Wyd. Lek. PZWL Warszawa, 2007. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: D.W1.Absolwent zna i rozumie: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. D.W2. Absolwent zna i rozumie: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. UMIEJĘTNOŚCI: D.U8. Absolwent potrafi przeprowadzić testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, takie jak ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji u pacjentów z chorobami reumatologicznymi; D.U9. Absolwent potrafi planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym; D.U10. Absolwent potrafi wykonywać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także usprawnianie funkcjonalne ręki w chorobie reumatoidalnej; D.U11. Absolwent potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną ręki. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ZALICZANIA PRZEDMIOTU: Odpowiedź ustna lub test oraz sprawdzian umiejętności praktycznych, także opracowanie krótkiego referatu na temat fizjoterapii w reumatyzmie tkanek miękkich i przedstawienie go grupie (wybór tematów). KRYTERIA OCENIANIA EFEKT D.W1. OCENA 2,0 - Student nie zna i nie potrafi przedstawić etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. OCENA 3,0 - Student zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe zagadnienia dotyczące etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela nie potrafi wymienić innych przyczyn, mechanizmów, objawów związanych z dysfunkcją narządu ruchu. OCENA 3,5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe zagadnienia dotyczące etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić pojedyncze inne zagadnienia. OCENA 4,0 – Student zna i potrafi wymienić dużą część zagadnień dotyczących etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić znaczną część innych przyczyn, mechanizmów, objawów związanych z dysfunkcją narządu ruchu. OCENA 4,5 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić większość zagadnień dotyczących etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. OCENA 5,0 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić wszystkie zagadnienia dotyczące etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. EFEKT D.W2. OCENA 2,0 - Student nie zna i nie potrafi przedstawić zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. OCENA 3,0 - Student zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela nie potrafi wymienić innych zasad i sposobów leczenia. OCENA 3,5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe zagadnienia dotyczące zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić pojedyncze inne zagadnienia związane z diagnostyką i leczeniem. OCENA 4,0 -Zna i potrafi wymienić dużą część zagadnień dotyczących zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić znaczną część innych zagadnień związanych z diagnostyką i leczeniem. OCENA 4,5 - Student zna i potrafi wymienić większość zagadnień dotyczące zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. OCENA 5,0 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić wszystkie zagadnienia dotyczące dotyczące zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. EFEKT D.U8. OCENA 2,0 – Student nie potrafi wykonać żadnego testu funkcjonalnego przydatnego w reumatologii. OCENA 3,0 – Student potrafi wykonać większość testów funkcjonalnych przydatnych w reumatologii, ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 – Student potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 – Student potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 – Student potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii. OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii. W razie potrzeby wskazuje własne rozwiązania alternatywne. EFEKT D.U9. OCENA 2,0 – Student nie potrafi zaplanować, ani wykonać żadnego zabiegu z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym. OCENA 3,0 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać większość zabiegów z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, jednak wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym. OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym. Zawsze planuje i wykonuje zbiegi w sposób przemyślany i bezpieczny. Potrafi wskazać bezpieczne rozwiązania alternatywne. Nie popełnia błędów, które negatywnie mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. EFEKT D.U10. OCENA 2,0 – Student nie potrafi wykonać pionizacji i nauki chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także nie potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej; OCENA 3,0 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej; wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także nie potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej, lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegi w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej w sposób przemyślany i bezpieczny. OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej. Potrafi wskazać bezpieczne rozwiązania alternatywne. Nie popełnia błędów, które negatywnie mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. EFEKT D.U11. OCENA 2,0 – Student nie potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną. OCENA 3,0 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną, ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną, lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną. OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną. Zawsze planuje i wykonuje zbiegi w sposób przemyślany i bezpieczny. Potrafi wskazać bezpieczne rozwiązania alternatywne. Nie popełnia błędów, które negatywnie mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KLIN
KLIN
KLIN
WT KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
ŚR KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
CZ KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślińska-Świder, Jolanta Rojczyk-Chmarek | |
Prowadzący grup: | Jolanta Rojczyk-Chmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
WT KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
ŚR KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
CZ KLIN
PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślińska-Świder, Jolanta Rojczyk-Chmarek | |
Prowadzący grup: | Jolanta Rojczyk-Chmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.