Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

FK w reumatologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FKwDUR-reu-6s-mgr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: FK w reumatologii
Jednostka: Wydział Fizjoterapii
Grupy: VI semestr dla F mgr stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia
wykłady

Skrócony opis:

Przedmiot FIZJOTERAPIA KLINICZNA W DYSFUNKCJACH UKŁADU RUCHU - REUMATOLOGIA realizowany jest na 5. i 6.z semestrze jednolitych studiów magisterskich.

Na semestrze 5. realizowanych jest 26 godzin wykładów,13 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej.

Na semestrze 6. realizowanych jest 26 godzin ćwiczeń i 13 godzin pracy własnej.

Aktualny sylabus dotyczy semestru 6.

Pełny opis:

CELE PRZEDMIOTU

C1. Zapoznanie studentów z całokształtem problematyki fizjoterapii i kompleksowej rehabilitacji osób z dysfunkcjami narządu ruchu o podłożu reumatycznym .

C2. Zdobycie umiejętności oceny i analizy stanu narządu ruchu pacjenta, dla potrzeb właściwego planowania i realizowania procesu fizjoterapeutycznego.

C3. Wypracowanie umiejętności odpowiedniego doboru środków i metod fizjoterapeutycznych dla osób z reumatologicznymi dysfunkcjami narządu ruchu.

C4. Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich technik i metod w zależności od wyników oceny stanu narządu ruchu, konstruowania programów ćwiczeń.

C5. Wdrożenie studentów do samodzielnej prac z pacjentami z różnymi reumatologicznymi schorzeniami narządu ruchu.

C6. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej; korzystania z obiektywnych źródeł informacji; wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Zimmermann-Górska I.: REUMATOLOGIA podręcznik dla Studentów, 2004. PZWL, Warszawa 2004.

Kucio C., Nowak Z. (red.): Fizjoterapia w wybranych chorobach narządów wewnętrznych podręcznik dla studentów .AWF Katowice, 2015.

Klippel J., Paul H., Dieppe F., Ferri F.: Reumatologia. Czelej, Lublin, 2000.

Księżopolska-Orłowska K. (red.): Fizjoterapia w reumatologii. PZWL, Warszawa 2013.

Artykuły:

Żuk B.,Księżopolska-Orłowska K.: Ochrona stawów w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Zaopatrzenie ortopedyczne. Reumatologia. 2009.

Księżopolska-Orłowska K., Krasowicz-Towalska O., Wroński Z. Rehabilitacja pacjentów z chorobami reumatycznymi. Reumatologia. 2007.

Żuk B., Księżopolska-Orłowska K.: Ochrona stawów w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Czynności dnia codziennego. Reumatologia. 2009.

Istratit J., Franczuk B., Głuszko P., Włoch T.: Postępowanie usprawniające w Zesztywniającym Zapaleniu Stawów Kręgosłupa. Rehabilitacja medyczna 2001.

Kania-Pethe K., Wawrzyk-Uchrońska H., Opara J., Fizjoterapia w Zesztywniającym Zapaleniu Stawów Kręgosłupa, Rehabilitacja w praktyce, 1/2013

Cieślińska-Świder J.: Przegląd metod fizykoterapeutycznych stosowanych w reumatoidalnym zapaleniu stawów. Rehabilitacja w praktyce. 2014/4.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Paprocka- Borowicz M., Zawadzki M.: Fizjoterapia w chorobach układu ruchu, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław, 2007.

Samborski W., Brzosko M : Reumatologia Praktyczna, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2011.

Rosławski A.: Ćwiczenia w chorobach reumatycznych. Wyd. Lek. PZWL Warszawa, 2007.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

D.W1.Absolwent zna i rozumie: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

D.W2. Absolwent zna i rozumie: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

UMIEJĘTNOŚCI:

D.U8. Absolwent potrafi przeprowadzić testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, takie jak ocena stopnia uszkodzenia stawów i ich deformacji, funkcji ręki oraz lokomocji u pacjentów z chorobami reumatologicznymi;

D.U9. Absolwent potrafi planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym;

D.U10. Absolwent potrafi wykonywać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także usprawnianie funkcjonalne ręki w chorobie reumatoidalnej;

D.U11. Absolwent potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną ręki.

Metody i kryteria oceniania:

METODY ZALICZANIA PRZEDMIOTU: Odpowiedź ustna lub test oraz sprawdzian umiejętności praktycznych, także opracowanie krótkiego referatu na temat fizjoterapii w reumatyzmie tkanek miękkich i przedstawienie go grupie (wybór tematów).

KRYTERIA OCENIANIA

EFEKT D.W1.

OCENA 2,0 - Student nie zna i nie potrafi przedstawić etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

OCENA 3,0 - Student zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe zagadnienia dotyczące etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela nie potrafi wymienić innych przyczyn, mechanizmów, objawów związanych z dysfunkcją narządu ruchu.

OCENA 3,5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe zagadnienia dotyczące etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić pojedyncze inne zagadnienia.

OCENA 4,0 – Student zna i potrafi wymienić dużą część zagadnień dotyczących etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić znaczną część innych przyczyn, mechanizmów, objawów związanych z dysfunkcją narządu ruchu.

OCENA 4,5 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić większość zagadnień dotyczących etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

OCENA 5,0 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić wszystkie zagadnienia dotyczące etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

EFEKT D.W2.

OCENA 2,0 - Student nie zna i nie potrafi przedstawić zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

OCENA 3,0 - Student zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela nie potrafi wymienić innych zasad i sposobów leczenia.

OCENA 3,5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe zagadnienia dotyczące zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić pojedyncze inne zagadnienia związane z diagnostyką i leczeniem.

OCENA 4,0 -Zna i potrafi wymienić dużą część zagadnień dotyczących zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić znaczną część innych zagadnień związanych z diagnostyką i leczeniem.

OCENA 4,5 - Student zna i potrafi wymienić większość zagadnień dotyczące zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

OCENA 5,0 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić wszystkie zagadnienia dotyczące

dotyczące zasad diagnozowania oraz ogólnych zasad i sposobów leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie reumatologii, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii.

EFEKT D.U8.

OCENA 2,0 – Student nie potrafi wykonać żadnego testu funkcjonalnego przydatnego w reumatologii.

OCENA 3,0 – Student potrafi wykonać większość testów funkcjonalnych przydatnych w reumatologii, ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 – Student potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 – Student potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii, lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 – Student potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii.

OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie testy funkcjonalne przydatne w reumatologii. W razie potrzeby wskazuje własne rozwiązania alternatywne.

EFEKT D.U9.

OCENA 2,0 – Student nie potrafi zaplanować, ani wykonać żadnego zabiegu z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym.

OCENA 3,0 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać większość zabiegów z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, jednak wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym, lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 – Student potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym.

OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi zaplanować oraz wykonać wszystkie z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym. Zawsze planuje i wykonuje zbiegi w sposób przemyślany i bezpieczny. Potrafi wskazać bezpieczne rozwiązania alternatywne. Nie popełnia błędów, które negatywnie mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta.

EFEKT D.U10.

OCENA 2,0 – Student nie potrafi wykonać pionizacji i nauki chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także nie potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej;

OCENA 3,0 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej; wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także nie potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej, lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 – Student potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegi w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej w sposób przemyślany i bezpieczny.

OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać pionizację i naukę chodzenia pacjentów z chorobami reumatologicznymi, a także potrafi wykonać zabiegów w zakresie usprawniania funkcjonalnego ręki w chorobie reumatoidalnej. Potrafi

wskazać bezpieczne rozwiązania alternatywne. Nie popełnia błędów, które negatywnie

mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta.

EFEKT D.U11.

OCENA 2,0 – Student nie potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną.

OCENA 3,0 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną, ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną, lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną, lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 – Student potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną.

OCENA 5,0 – Student bez jakiegokolwiek problemu potrafi instruować pacjentów z chorobami reumatologicznymi w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi, w tym poprawiającymi funkcję chwytną. Zawsze planuje i wykonuje zbiegi w sposób przemyślany i bezpieczny. Potrafi wskazać bezpieczne rozwiązania alternatywne. Nie popełnia błędów, które negatywnie mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cieślińska-Świder, Jolanta Rojczyk-Chmarek
Prowadzący grup: Jolanta Rojczyk-Chmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cieślińska-Świder, Jolanta Rojczyk-Chmarek
Prowadzący grup: Jolanta Rojczyk-Chmarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)