Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - fizjoterapia w wieku rozwojowym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-FKwDNR-wr-5s-mgr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - fizjoterapia w wieku rozwojowym
Jednostka: Wydział Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

ćwiczenia

Skrócony opis:

Przedmiot Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - fizjoterapia w wieku rozwojowym realizowany jest na 5 i 6 semestrze jednolitych studiów

magisterskich.

Na semestrze 5. realizowanych jest 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej.

Na semestrze 6. realizowanych jest 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej.

Aktualny sylabus dotyczy semestru 5.

Pełny opis:

CELE PRZEDMIOTU

C1. Zdobycie umiejętności diagnozowania stanu narządu ruchu niemowląt i dzieci dla potrzeb postępowania fizjoterapeutycznego.

C2. Zapoznanie z podstawami terapii neurorozwojowej i kompleksowego postępowania usprawniającego pacjentów w wieku rozwojowym

C3. Nauka podstawowych czynności w zakresie pielęgnacji i podstawowych technik wspomagania neurorozwojowego

C4. Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich środków terapeutycznych w zależności od rodzaju dysfunkcji układu ruchu.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Czochańska J. Ocena stanu neurorozwojowego niemowląt. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 1991;

2. Gerber J.R., Wilks T., Erdie-Lalena C.: Rozwo¬jowe kamienie milowe: rozwój ruchowy. „Pediatria po Dyplomie”, 2011, 15, 3, 35-50.

3. Gogola A., Matyja M., Szołtysik- Nawrat A. Neurorozwojowe usprawnianie dzieci z kręczem szyi. Rehabilitacja w praktyce, 3/2012, s.20 - 25.

4. Hellbrügge Th. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa T. 1 i 2

5. Matyja M., Domagalska M.: Podstawy usprawniania neurorozwojowego wg Berty i Karela Bobathów. AWF Katowice, 2011.

6. Matyja M., Domagała I.: Wczesna diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej na podstawie testu funkcji sensorycznych dla niemowląt. Zeszyty Naukowo-Metodyczne, AWF, Katowice, 2004.

7. Matyja M., Gogola A: Edukacja sensomotoryczna niemowląt, AWF Katowice, 2011.

8. Matyja M., Naziemiec L., Gogola A.: Uszkodzenia splotu ramiennego i-aktualne możliwości leczenia i usprawniania. w: Zeszyty Metodyczno-Naukowe, AWF, Katowice, 2006, nr 22, s. 35-65.

9. Matyja M., Klimontowicz M., Bal K., Smyk M.: Kliniczne kryteria kwalifikacji dzieci z koślawościa kolan do usprawniania neurorozwojowego. Rehabilitacja w praktyce 2/2019; s. 64-70

10. Matyja M. Klimontowicz M. Asymetria ułożeniowa u niemowląt - przyczyny, bieżące i odległe skutki oraz efekty usprawniania.:Rehabilitacja w praktyce 4, 2020 s.

11. Matyja M., Gutowska A, Trzcińska Ż. Ocena wpływu terapii neurorozwojowej na kształtowanie czaszki u niemowlęcia z plagiocefalią. Rehabilitacja w Praktyce,202, 3,s.21-25

12. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe).

13. Przyrowski Z. Integracja sensoryczna. Empis, Warszawa, 2014

14. UCHWAŁA NR 386/I KRF z dnia 17 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia Wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

D.W_1. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

D.W_2. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

D.U_17 - przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowe informacje na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka;

D.U_18 - ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka;

D.U_19 - przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia;

D.U._20 - dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale;

D.U_26 planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego

D.U_27- instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych

Metody i kryteria oceniania:

METODY ZALICZENIA:

Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych.

Kryteria oceniania wiedzy

Efekt DW_1 i Efekt DW_2

OCENA 2,0 - Nie zna i nie potrafi omówić etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii, neurologii dziecięcej oraz zasad diagnozowania dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii

OCENA 3,0 - Zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe zjawiska z etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii, neurologii dziecięcej oraz zasad diagnozowania dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej. Po naprowadzeniu przez nauczyciela nie potrafi wymienić innych cech i objawów.

OCENA 3,5 - Zna i potrafi wymienić podstawowe omawiane zjawiska. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić pojedyncze dodatkowe cechy

OCENA 4,0 - Zna i potrafi wymienić dużą część cech i zasad diagnozowania oraz racjonalnego stosowania środków terapeutycznych Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić znaczną część innych objawów i zasad.

OCENA 4,5 - Zna i bez problemu potrafi wymienić większość ważnych cech dotyczących dysfunkcji narządu ruchu oraz zasad diagnozowania i środków terapeutycznych

OCENA 5,0 - Zna i bez problemu potrafi wymienić wszystkie ważne cechy dysfunkcji narządu ruchu oraz zasady diagnozowania i racjonalnego stosowania środków terapeutycznych

Kryteria oceniania umiejętności

Efekty DU_17, DU_18, DU_19, DU_20, DU_21, DU_26, DU_27

DU_ 17

OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiadu oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka;

OCENA 3,0 - Potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 - Potrafi wykonać przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 - Potrafi wykonać przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi przeprowadzić większość procedur diagnostycznych

OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury diagnostyczne; zna też alternatywne procedury

DU_18

OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie ocenić rozwoju psychomotorycznego dziecka;

OCENA 3,0 - Potrafi samodzielnie ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 - Potrafi samodzielnie ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 - Bez problemu ocenić większość cech rozwoju psychomotorycznego dziecka

OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi ocenić wszystkie cechy rozwoju psychomotorycznego dziecka; zna różne skale ocen

DU_19

OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie ocenić rozwoju psychomotorycznego dziecka;

OCENA 3,0 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka stosując większość procedur diagnostycznych

OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury diagnostyczne; zna też alternatywne procedury

DU¬_20

OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale

OCENA 3,0 - Potrafi ocenić dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 - Potrafi dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 – Potrafi dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale dziecka stosując większość procedur diagnostycznych

OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury diagnostyczne; zna też alternatywne procedury

DU_27

OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych

OCENA 3,0 - Potrafi instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami.

OCENA 3,5 – Potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela.

OCENA 4,0 – Potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych lecz popełnia drobne błędy.

OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych

stosując większość procedur diagnostycznych

OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury samodzielnego instruktażu opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Opara
Prowadzący grup: Iwona Doroniewicz, Anna Gogola, Małgorzata Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 26 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Matyja
Prowadzący grup: Małgorzata Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Matyja
Prowadzący grup: Iwona Doroniewicz, Małgorzata Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 26 godzin więcej informacji
Praca własna, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Matyja
Prowadzący grup: Iwona Dzindzio, Małgorzata Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)