Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - fizjoterapia w wieku rozwojowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FKwDNR-wr-5s-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - fizjoterapia w wieku rozwojowym |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - fizjoterapia w wieku rozwojowym realizowany jest na 5 i 6 semestrze jednolitych studiów magisterskich. Na semestrze 5. realizowanych jest 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. Na semestrze 6. realizowanych jest 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. Aktualny sylabus dotyczy semestru 5. |
Pełny opis: |
CELE PRZEDMIOTU C1. Zdobycie umiejętności diagnozowania stanu narządu ruchu niemowląt i dzieci dla potrzeb postępowania fizjoterapeutycznego. C2. Zapoznanie z podstawami terapii neurorozwojowej i kompleksowego postępowania usprawniającego pacjentów w wieku rozwojowym C3. Nauka podstawowych czynności w zakresie pielęgnacji i podstawowych technik wspomagania neurorozwojowego C4. Zdobycie umiejętności doboru odpowiednich środków terapeutycznych w zależności od rodzaju dysfunkcji układu ruchu. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Czochańska J. Ocena stanu neurorozwojowego niemowląt. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 1991; 2. Gerber J.R., Wilks T., Erdie-Lalena C.: Rozwo¬jowe kamienie milowe: rozwój ruchowy. „Pediatria po Dyplomie”, 2011, 15, 3, 35-50. 3. Gogola A., Matyja M., Szołtysik- Nawrat A. Neurorozwojowe usprawnianie dzieci z kręczem szyi. Rehabilitacja w praktyce, 3/2012, s.20 - 25. 4. Hellbrügge Th. Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa T. 1 i 2 5. Matyja M., Domagalska M.: Podstawy usprawniania neurorozwojowego wg Berty i Karela Bobathów. AWF Katowice, 2011. 6. Matyja M., Domagała I.: Wczesna diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej na podstawie testu funkcji sensorycznych dla niemowląt. Zeszyty Naukowo-Metodyczne, AWF, Katowice, 2004. 7. Matyja M., Gogola A: Edukacja sensomotoryczna niemowląt, AWF Katowice, 2011. 8. Matyja M., Naziemiec L., Gogola A.: Uszkodzenia splotu ramiennego i-aktualne możliwości leczenia i usprawniania. w: Zeszyty Metodyczno-Naukowe, AWF, Katowice, 2006, nr 22, s. 35-65. 9. Matyja M., Klimontowicz M., Bal K., Smyk M.: Kliniczne kryteria kwalifikacji dzieci z koślawościa kolan do usprawniania neurorozwojowego. Rehabilitacja w praktyce 2/2019; s. 64-70 10. Matyja M. Klimontowicz M. Asymetria ułożeniowa u niemowląt - przyczyny, bieżące i odległe skutki oraz efekty usprawniania.:Rehabilitacja w praktyce 4, 2020 s. 11. Matyja M., Gutowska A, Trzcińska Ż. Ocena wpływu terapii neurorozwojowej na kształtowanie czaszki u niemowlęcia z plagiocefalią. Rehabilitacja w Praktyce,202, 3,s.21-25 12. Obuchowicz A. (red.), Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii, PZWL Warszawa 2016. (rozdział pt. Wywiad. Badanie podmiotowe). 13. Przyrowski Z. Integracja sensoryczna. Empis, Warszawa, 2014 14. UCHWAŁA NR 386/I KRF z dnia 17 maja 2019 r. w sprawie przyjęcia Wytycznych do zapisywania w dokumentacji medycznej badania i terapii pediatrycznej |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: D.W_1. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; D.W_2. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii W zakresie umiejętności absolwent potrafi: D.U_17 - przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowe informacje na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka; D.U_18 - ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka; D.U_19 - przeprowadzić ocenę aktywności spontanicznej noworodka i niemowlęcia; D.U._20 - dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale; D.U_26 planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ruchowymi pochodzenia ośrodkowego D.U_27- instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ZALICZENIA: Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych. Kryteria oceniania wiedzy Efekt DW_1 i Efekt DW_2 OCENA 2,0 - Nie zna i nie potrafi omówić etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii, neurologii dziecięcej oraz zasad diagnozowania dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii OCENA 3,0 - Zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe zjawiska z etiologii, patomechanizmu, objawów i przebiegu dysfunkcji narządu ruchu w zakresie pediatrii, neurologii dziecięcej oraz zasad diagnozowania dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: pediatrii, neurologii dziecięcej. Po naprowadzeniu przez nauczyciela nie potrafi wymienić innych cech i objawów. OCENA 3,5 - Zna i potrafi wymienić podstawowe omawiane zjawiska. Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić pojedyncze dodatkowe cechy OCENA 4,0 - Zna i potrafi wymienić dużą część cech i zasad diagnozowania oraz racjonalnego stosowania środków terapeutycznych Po naprowadzeniu przez nauczyciela potrafi wymienić znaczną część innych objawów i zasad. OCENA 4,5 - Zna i bez problemu potrafi wymienić większość ważnych cech dotyczących dysfunkcji narządu ruchu oraz zasad diagnozowania i środków terapeutycznych OCENA 5,0 - Zna i bez problemu potrafi wymienić wszystkie ważne cechy dysfunkcji narządu ruchu oraz zasady diagnozowania i racjonalnego stosowania środków terapeutycznych Kryteria oceniania umiejętności Efekty DU_17, DU_18, DU_19, DU_20, DU_21, DU_26, DU_27 DU_ 17 OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiadu oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka; OCENA 3,0 - Potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 - Potrafi wykonać przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 - Potrafi wykonać przeprowadzić wywiad oraz zebrać podstawowych informacji na temat rozwoju i stanu zdrowia dziecka lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi przeprowadzić większość procedur diagnostycznych OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury diagnostyczne; zna też alternatywne procedury DU_18 OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie ocenić rozwoju psychomotorycznego dziecka; OCENA 3,0 - Potrafi samodzielnie ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 - Potrafi samodzielnie ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 - Bez problemu ocenić większość cech rozwoju psychomotorycznego dziecka OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi ocenić wszystkie cechy rozwoju psychomotorycznego dziecka; zna różne skale ocen DU_19 OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie ocenić rozwoju psychomotorycznego dziecka; OCENA 3,0 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 - Potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka stosując większość procedur diagnostycznych OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury diagnostyczne; zna też alternatywne procedury DU¬_20 OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale OCENA 3,0 - Potrafi ocenić dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela bądź wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 - Potrafi dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 – Potrafi dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi dokonać oceny poziomu umiejętności funkcjonalnych dziecka w zakresie motoryki i porozumiewania się w oparciu o odpowiednie skale dziecka stosując większość procedur diagnostycznych OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury diagnostyczne; zna też alternatywne procedury DU_27 OCENA 2,0 - Nie potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej, oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych OCENA 3,0 - Potrafi instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych ale wymaga naprowadzania przez nauczyciela i wspierania się własnymi notatkami. OCENA 3,5 – Potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych lecz wymaga naprowadzania przez nauczyciela. OCENA 4,0 – Potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych lecz popełnia drobne błędy. OCENA 4,5 - Bez problemu potrafi samodzielnie instruować opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych stosując większość procedur diagnostycznych OCENA 5,0 - Bez jakiegokolwiek problemu potrafi wykonać wszystkie procedury samodzielnego instruktażu opiekunów dzieci w zakresie tzw. pielęgnacji ruchowej oraz dzieci i ich opiekunów w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu, sposobu posługiwania się wyrobami medycznymi oraz wykorzystywania przedmiotów użytku codziennego w celach terapeutycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
Praca własna, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Opara | |
Prowadzący grup: | Iwona Doroniewicz, Anna Gogola, Małgorzata Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
Praca własna, 26 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Matyja | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
WT ŚR KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
CZ PT KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
|
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Matyja | |
Prowadzący grup: | Iwona Doroniewicz, Małgorzata Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
WT ŚR KLIN
KLIN
KLIN
CZ KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Matyja | |
Prowadzący grup: | Iwona Dzindzio, Małgorzata Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.