Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - neurologia i neurochirurgia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-FKwDNR-neu-4s-mgr |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjoterapia kliniczna w dysfunkcjach narządu ruchu - neurologia i neurochirurgia |
Jednostka: | Wydział Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
1.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Skrócony opis: |
Przedmiot: FIZJOTERAPIA KLINICZNA W DYSFUNCKJACH NARZĄDU RUCHU - NEUROLOGIA I NEUROCHIRURGIA realizowany jest na IV semestrze jednolitych studiów magisterskich. Na semestrze 4, realizowanych jest 13 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. Na semestrze 5, realizowanych jest 13 godzin wykładów, 26 godzin ćwiczeń i 26 godzin pracy własnej. |
Pełny opis: |
CELE PRZEDMIOTU: C1.Zdobycie umiejętności oceny i analizy stanu narządu ruchu pacjenta dla potrzeb właściwego planowania i realizowania procesu fizjoterapeutycznego. C2. Zapoznanie studentów z całokształtem problematyki fizjoterapii i kompleksowej rehabilitacji osób z ortopedycznymi i pourazowymi, neurologicznymi i reumatycznymi dysfunkcjami narządu ruchu. C3.Wypracowanie umiejętności wykonywania ćwiczeń z pacjentem z wykorzystaniem różnych technik i metod specjalnych. C4. Student zdobędzie umiejętność doboru odpowiednich technik i metod w zależności od wyników oceny stanu narządu ruchu, skonstruowania programów ćwiczeń. C5. W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Leidler P.- Rehabilitacja po udarze mózgu. PZWL 1996 2. Prusiński A.- Neurologia praktyczna. PZWL 1998 3. Kiwerski J.- Rehabilitacja medyczna. PZWL 2005 4. Kwolek A.- Rehabilitacja medyczna. Wyd. Urban& Partner. 2003 5 .Mikołajewska E.-Metoda NDT- Bobath w nerorehabilitacji osób dorosłych. Wyd. PZWL 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kolster B- Poradnik fizjoterapeuty. Wyd. Ossolineum 2000 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: E.W14. Wie jakie są przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego, w tym: 1) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V, 2) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu, 3) padaczce, 4) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo- -rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych, 5) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych, 6) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona, 7) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym, 8) chorobach układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej, 9) urazach czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu; UMIEJĘTNOŚCI: E.U1. Potrafi przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób układu nerwowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ZALICZENIA: Odpowiedź ustna lub kolokwium oraz sprawdzian umiejętności praktycznych. KRYTERIA OCENIANIA: EFEKT E.W14. OCENA 2,0 - Student nie zna i nie potrafi wymienić przyczyn, objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego OCENA 3,0 - Student zna i potrafi wymienić jedynie podstawowe przyczyny, objawy, zasady diagnozowania. Po naprowadzeniu nauczyciela nie potrafi omówić postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach dotyczących układu nerwowego. OCENA 3,5 - Student zna i potrafi wymienić podstawowe przyczyny, objawy, zasady diagnozowania. Po naprowadzeniu nauczyciela potrafi omówić postępowanie terapeutyczne w najczęstszych chorobach dotyczących układu nerwowego. OCENA 4,0 - Student zna i potrafi wymienić dużą część przyczyn, objawów, zasad diagnozowania. Po naprowadzeniu nauczyciela potrafi omówić znaczną część postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego. OCENA 4,5 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić większość przyczyn, objawów, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach układu nerwowego. OCENA 5,0 - Student zna i bez problemu potrafi wymienić przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowanie terapeutyczne w najczęstszych chorobach układu nerwowego. EFEKTY E.U1: OCENA 2 - Student nie potrafi zaplanować i prawidłowo przeprowadzić diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób układu nerwowego. W czasie ich wykonywania stwarza sytuacje niebezpieczne, zarówno dla własnego zdrowia, jak i dla zdrowia pacjenta. OCENA 3 - Student potrafi zaplanować i prawidłowo przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób układu nerwowego. Błędy, które się pojawiają, w żaden sposób nie wpływają negatywnie zarówno na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. OCENA 3,5 - Student potrafi zaplanować i prawidłowo przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób układu nerwowego, a drobne błędy pojawiają się rzadko i w żaden sposób nie wpływają negatywnie zarówno na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. OCENA 4 - Student potrafi dobrze zaplanować i prawidłowo przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób układu nerwowego, a drobne błędy pojawiają się rzadko i w żaden sposób nie wpływają negatywnie zarówno na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. OCENA 5 - Student potrafi samodzielnie zaplanować i prawidłowo przeprowadzić diagnostykę różnicową najczęstszych chorób układu nerwowego. Nie popełnia błędów, które negatywnie mogłyby wpływać na zdrowie pacjenta, jak i samego studenta. Podaje alternatywne rozwiązania diagnostyki i terapii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 52 godzin
Praca własna, 52 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Opara | |
Prowadzący grup: | Joanna Cholewa, Monika Dyba, Iga Garbowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
WT ŚR CZ KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
PT KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
|
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Dyba, Iga Garbowska | |
Prowadzący grup: | Monika Dyba, Iga Garbowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
WT ŚR KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
CZ PT KLIN
KLIN
KLIN
KLIN
|
Typ zajęć: |
Kliniczne, 26 godzin
Praca własna, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Cieślińska-Świder, Monika Dyba, Iga Garbowska, Dominika Grzybowska-Ganszczyk | |
Prowadzący grup: | Monika Dyba, Iga Garbowska, Dominika Grzybowska-Ganszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Kliniczne - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.