Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PODSTAWY GERONTOLOGII I GERIATRII

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A1N-pgig-5sem
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PODSTAWY GERONTOLOGII I GERIATRII
Jednostka: Wydział Wychowania Fizycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

ćwiczenia
wykłady

Pełny opis:

Wykłady:

• Gerontologia i geriatria – podstawowe pojęcia, wprowadzenie

• Demografia starzenia i jej uwarunkowania, zjawisko długowieczności.

• Zewnętrzne i wewnętrzne mechanizmy procesu starzenia się organizmu – teorie i kierunki badań

• Procesy biochemiczne w starzeniu się człowieka

• Budowa i skład ciała w procesie starzenia się człowieka; styl życia a skład ciała

• Biologia i przebieg procesu starzenia narządów i układów i możliwości jego pozytywnej modyfikacji.

• Proces menopauzy i zjawisko andropauzy – podobieństwa i różnice.

• Wybrane choroby inwolucyjne i urazy narządu ruchu.

• Wybrane choroby inwolucyjne układu nerwowego.

• Odrębności przebiegu chorób układu krążenia osób w średnim i starszym wieku.

• Wybrane schorzenia inwolucyjne układu oddechowego.

• Cukrzyca w średnim i starszym wieku.

• Najczęstsze zaburzenia psychiczne osób w średnim i starszym wieku.

• Wybrane problemy geriatryczne. Zespół kruchości/ słabości.

Ćwiczenia:

• Pomyślne starzenie się człowieka a sprawność funkcjonalna.

• Wiek a budowa i skład ciała – analiza przypadków.

• Aktywność fizyczna a budowa i skład ciała osób w średnim i starszym wieku – analiza przypadków.

• Wybrane problemy geriatryczne – prezentacja i analiza przypadków.

• Programowanie leczenia osób w średnim i starszym wieku z dysfunkcjami narządu ruchu, układu nerwowego, krążenia, oddechowego - prezentacja przypadków.

• Zespoły starczej niepełnosprawności: zaburzenia równowagi i chodu, upadki, zespół kruchości/słabości

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Wieczorkowska-Tobis K., Kostka T., Borowicz A.M. Fizjoterapia w geriatrii PZWL Warszawa 2011.

• Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A. Fizjologia starzenia się profilaktyka i rehabilitacja. PWN Warszawa 2013.

• Żakowska-Wachelko B., Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL Warszawa 2000

• Schiefele J., Staudt I., Dach M. M. Pielęgniarstwo geriatryczne. Urban & Partner 1998.

• Hayflick L. Jak i dlaczego się starzejemy. Książka i Wiedza 1998.

• Krzyżowski J. Psychogeriatria. Medyk Warszawa 2000.

• Grodzicki T., J. Kocemba J., A. Skalska A., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej Via Medica Gdańsk 2006.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy

W01 Zna przebieg procesów inwolucyjnych człowieka, zna przyczyny i przebieg chorób osób starszych i niepełnosprawnych, w tym chorób cywilizacyjnych i zaburzeń psychicznych.

W02 Zna wyniki badań dotyczące zachowań prozdrowotnych i stylu życia osób starszych i niepełnosprawnych.

W03 Rozumie znaczenie aktywności fizycznej i racjonalnego żywienia w niepełnosprawności i w starzeniu się (starości).

W zakresie umiejętności

U01 Potrafi ocenić wpływ wieku i aktywności fizycznej na stan zdrowia, w tym skład i budowę ciała.

U02 Potrafi zastosować właściwe metody oceny stanu zdrowia osób starszych i niepełnosprawnych.

W zakresie kompetencji społecznych

K01 Jest przekonany o potrzebie motywowania uczestników zajęć do samorealizacji poprzez aktywny styl życia i zachowania prozdrowotne.

K02 Docenia rolę medycyny profilaktycznej i edukacji zdrowotnej w zapobieganiu chorobom i kształtowaniu odpowiedzialności za zdrowie.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów kształcenia: pisemna prace zaliczeniowe, obserwacja studentów i ocena ich umiejętności praktycznych.

Kryteria oceny efektów kształcenia:

2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (punktacja poniżej 50 %)

3,0 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51 do 60 % )

3,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus (61 do 70 %)

4,0 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71 do 80 %)

4,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus (81 do 90 %)

5,0 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91 do 100 %)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Celebańska, Izabela Zając-Gawlak
Prowadzący grup: Diana Celebańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 26 godzin więcej informacji
Wykłady, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Celebańska, Joanna Cholewa, Jan Szewieczek
Prowadzący grup: Jan Szewieczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-6 (2024-12-18)