PODSTAWY GERONTOLOGII I GERIATRII
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A1N-pgig-5sem |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PODSTAWY GERONTOLOGII I GERIATRII |
Jednostka: | Wydział Wychowania Fizycznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | ćwiczenia |
Pełny opis: |
Wykłady: • Gerontologia i geriatria – podstawowe pojęcia, wprowadzenie • Demografia starzenia i jej uwarunkowania, zjawisko długowieczności. • Zewnętrzne i wewnętrzne mechanizmy procesu starzenia się organizmu – teorie i kierunki badań • Procesy biochemiczne w starzeniu się człowieka • Budowa i skład ciała w procesie starzenia się człowieka; styl życia a skład ciała • Biologia i przebieg procesu starzenia narządów i układów i możliwości jego pozytywnej modyfikacji. • Proces menopauzy i zjawisko andropauzy – podobieństwa i różnice. • Wybrane choroby inwolucyjne i urazy narządu ruchu. • Wybrane choroby inwolucyjne układu nerwowego. • Odrębności przebiegu chorób układu krążenia osób w średnim i starszym wieku. • Wybrane schorzenia inwolucyjne układu oddechowego. • Cukrzyca w średnim i starszym wieku. • Najczęstsze zaburzenia psychiczne osób w średnim i starszym wieku. • Wybrane problemy geriatryczne. Zespół kruchości/ słabości. Ćwiczenia: • Pomyślne starzenie się człowieka a sprawność funkcjonalna. • Wiek a budowa i skład ciała – analiza przypadków. • Aktywność fizyczna a budowa i skład ciała osób w średnim i starszym wieku – analiza przypadków. • Wybrane problemy geriatryczne – prezentacja i analiza przypadków. • Programowanie leczenia osób w średnim i starszym wieku z dysfunkcjami narządu ruchu, układu nerwowego, krążenia, oddechowego - prezentacja przypadków. • Zespoły starczej niepełnosprawności: zaburzenia równowagi i chodu, upadki, zespół kruchości/słabości |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Wieczorkowska-Tobis K., Kostka T., Borowicz A.M. Fizjoterapia w geriatrii PZWL Warszawa 2011. • Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A. Fizjologia starzenia się profilaktyka i rehabilitacja. PWN Warszawa 2013. • Żakowska-Wachelko B., Zarys medycyny geriatrycznej. PZWL Warszawa 2000 • Schiefele J., Staudt I., Dach M. M. Pielęgniarstwo geriatryczne. Urban & Partner 1998. • Hayflick L. Jak i dlaczego się starzejemy. Książka i Wiedza 1998. • Krzyżowski J. Psychogeriatria. Medyk Warszawa 2000. • Grodzicki T., J. Kocemba J., A. Skalska A., Geriatria z elementami gerontologii ogólnej Via Medica Gdańsk 2006. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy W01 Zna przebieg procesów inwolucyjnych człowieka, zna przyczyny i przebieg chorób osób starszych i niepełnosprawnych, w tym chorób cywilizacyjnych i zaburzeń psychicznych. W02 Zna wyniki badań dotyczące zachowań prozdrowotnych i stylu życia osób starszych i niepełnosprawnych. W03 Rozumie znaczenie aktywności fizycznej i racjonalnego żywienia w niepełnosprawności i w starzeniu się (starości). W zakresie umiejętności U01 Potrafi ocenić wpływ wieku i aktywności fizycznej na stan zdrowia, w tym skład i budowę ciała. U02 Potrafi zastosować właściwe metody oceny stanu zdrowia osób starszych i niepełnosprawnych. W zakresie kompetencji społecznych K01 Jest przekonany o potrzebie motywowania uczestników zajęć do samorealizacji poprzez aktywny styl życia i zachowania prozdrowotne. K02 Docenia rolę medycyny profilaktycznej i edukacji zdrowotnej w zapobieganiu chorobom i kształtowaniu odpowiedzialności za zdrowie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody weryfikacji efektów kształcenia: pisemna prace zaliczeniowe, obserwacja studentów i ocena ich umiejętności praktycznych. Kryteria oceny efektów kształcenia: 2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (punktacja poniżej 50 %) 3,0 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51 do 60 % ) 3,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym plus (61 do 70 %) 4,0 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71 do 80 %) 4,5 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym plus (81 do 90 %) 5,0 – student osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91 do 100 %) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Celebańska, Izabela Zając-Gawlak | |
Prowadzący grup: | Diana Celebańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 26 godzin
Wykłady, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Celebańska, Joanna Cholewa, Jan Szewieczek | |
Prowadzący grup: | Jan Szewieczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocene
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocene |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach.